Zonder al te veel bombarie werd het 1 oktober gelanceerd: Mindshakes. Een nieuwe journalistieke site voor jongeren tussen de 18 en 34 jaar. Het duurde even voordat de productie op gang kwam, maar inmiddels is de site al goed gevuld. Het journalistieke landschap in Nederland lijkt er een waardevolle nieuwe aanwinst bij te hebben. Dit volgt op de komst van andere journalistieke startups als Blendle. Voor De Nieuwsredactie reden genoeg om in de wereld van de journalistieke startup te duiken. Zo interviewden we Mindshakes-oprichter Sabrina Simons en namen we een kijkje op de redactie van Blendle.

Wat is precies de definitie van een start-up? De Kamer van Koophandel geeft toelichting.

Simons typeert het idee achter Mindshakes als innovatieve, activistische journalistiek. “Best wel veel media zijn bang om duidelijk stelling te nemen. Neem bijvoorbeeld de verslaggeving omtrent de vluchtelingenproblematiek. Alle kanten worden duidelijk en zo objectief mogelijk belicht, waardoor het hele plaatje aan bod komt, maar raken doet het me niet. Door zo’n objectieve weergave blijft het teveel een ver-van-mijn-bed-show. Wij hebben over alles waarover we berichten een mening en steken die niet onder stoelen of banken.”

Het idee voor de website ontstond nadat Simons en haar collega’s een gebrek aan een journalistieke site voor jongeren constateerden. “Op tv is er volop nieuws specifiek voor jongeren, denk aan NOS op 3, maar op het internet ligt de gemiddelde doelgroep meestal toch wat ouder.” Mindshakes richt zich volledig op de doelgroep 18- tot 34-jarigen, wat leidt tot artikelen als de schaduwzijdes en hoogtepunten van 40 jaar porno en een handige gids voor hetero’s: hoe mag je homo’s noemen en hoe niet?

Simons is tevreden over het verloop van de lancering. “We hebben inmiddels al best veel bezoekers. In het begin berichtten er wel veel media over ons bestaan, maar dat waren nou niet echt sites die ook gelezen worden door onze doelgroep. Als onze site in het begin van zijn bestaan alleen zou worden bezocht door 40- of 50-jarigen zou dat ons doel voorbijschieten. Maar op onze Facebook-pagina kunnen we zien dat de meeste personen die ons liken keurig in de demografie 18 tot 34 liggen. Dus we hebben de doelgroep weten te bereiken.”

Zelf ook een journalistiek idee? Doe mee aan The Challenge!

Meedoen? Deze ideeën gingen je voor, met succes!

Een van de items die waarschijnlijk aan het succes heeft bijgedragen is de nog lopende reportage serie Ghost Boat, over een boot met vluchtelingen die uit Libië vertrok en spoorloos verdween. Mindshakes heeft van het Amerikaanse bedrijf Medium de rechten gekocht om het onderzoek in het Nederlands te vertalen. De lezers van de site kunnen ook een bijdrage leveren. “Wij waren bijvoorbeeld op zoek naar iemand die Arabisch kon lezen, om boodschappen te vertalen. Die hebben we inmiddels gevonden, dus dat helpt het onderzoek weer een stukje verder.”

Zoals bij veel journalistieke ondernemingen neemt de site enorm veel tijd in beslag. “In principe werk ik 40 uur, maar daar ga ik iedere week ruimschoots overheen. Dat ligt er denk ik vooral aan dat we net begonnen zijn. Ik hoop dat de werkdruk later wel iets af gaat nemen, maar ook als dat niet gebeurt, zou het me niks uitmaken. Ik zie de site als mijn baby, en als ik die had zou ik die ook niet na vijf uur in de steek laten.”

Zo gaat het er een toe bij Blendle

Reportage Blendle from De Nieuwsredactie on Vimeo.

Een tijdlijn van het succes van Blendle

Interview met Sabrina Simons door Reinier van der Zouw
Audio reportage Kamer van Koophandel door Pedro Rombouts
Audio reportage The Challenge door Reinier van der Zouw
Tool The Challenge door Niels Paans
Video reportage Blendle door Pedro Rombouts en Niels Paans
Tijdlijn Blendle door Pedro Rombouts en Niels Paans