I eat, therefore I am. Op intuïtie kiezen wat je eet, welke zintuigen er geprikkeld worden en erachter komen wat het meest kenmerkend is aan jouw karakter. Dat is wat er gaat gebeuren tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven bij Intelligentia ICE. In samenwerking met topchefs en psychologen uit de regio hebben trendforecasters Sabine Gubbels en Crissy Fila een ‘once in your lifetime expierence’ in elkaar gezet.

In 2014 wilden de dames eigenlijk al met een project mee doen aan de Dutch Design Week. Een project dat aansloot op hun eigen achtergrond ‘trends’. Crissy vertelt: “We kwamen er al snel achter dat er eigenlijk geen vernieuwende trends waren. De trend is dat er geen trends meer zijn. En dat viel niet alleen ons op, want inmiddels erkennen ook bekende trendwatchers als Anna Wintour en Lidewij Edelkoort dat voor het eerst de mode niet meer voorop loopt in de trends. Iets wat wel opvalt is dat mensen meer bezig zijn met het vormgeven van hun karakter en niet klakkeloos de modetrends overnemen.” Mensen zijn dus meer bezig met hun identiteit uitdragen via hun kleding. Je ziet het overal in terug, mindfulness-trainingen zijn erg populair net als yogalessen. Sabine zegt: “Wij zijn daar in ons eigen leven ook veel mee bezig, dus daar wilden we zeker iets mee gaan doen en dat hebben we gecombineerd met een ander heel belangrijk aspect in ons leven en dat is eten. Want op dat gebied ontwikkelen de trends zich wel razendsnel.”

Samen met twee psychologen zijn ze opzoek gegaan naar persoonlijkheidstesten die aansloten op hun ontdekking. “We wilden een test gebruiken waar je karaktereigenschappen in naar voor komen” vertelt Crissy. Marjolein en Albert Kamphuis hebben samen een praktijk waar ze werkgroepen en jaartrainingen geven gebaseerd op het enneagram. Dit is een psychologische test die bestaat uit negen persoonlijkheidstypen en laat zien wat jouw sterke en zwakke punten, drijfveren en valkuilen zijn.

Diner

Het is een diner dat uit 12 gangen bestaat en waar er geen enkel gerecht op de kaart staat beschreven. Per gang kies je uit drie visuele opties. De visualisaties zijn gekoppeld aan eigenschappen die binnen een bepaald karakter vallen. Door de intuïtieve keuzes bepaal je of je een klassiek of juist uitdagend gerecht voorgeschoteld krijgt. Door de manier van kiezen, de keuzes zelf en de reacties op het gerecht samen te voegen, vorm je een beeld van jouw persoonlijkheid. Aan het eind van de avond krijgt iedereen het resultaat en is er ruimte om hierop in te gaan en verdere informatie over te krijgen.

I eat, therefore I am from De Nieuwsredactie on Vimeo.

Proef

Of de test helemaal waterdicht is kunnen de dames niet zeggen: “Er zit natuurlijk altijd ergens een grijs gebied, maar ik denk dat we voor 80% wel goed kunnen zitten met de uitslag. Maar bij de testen die we als proef hebben gedaan, kwam iedereen op het hoofdkarakter uit.” vertelt Sabine. Aan het eind van de avond krijgt iedereen het resultaat op papier mee en is er ruimte om daar op in te gaan. “Op een gegeven moment krijgen mensen een soort van lichtjes in hun ogen als ze over zichzelf lezen en denken ze: ‘Hoe weten ze dat ik zo in elkaar zit?’ Als we dat bij 80% van de bezoekers kunnen bereiken, is het voor ons een geslaagde avond!”

Bewustwording

Wat de meiden van de organisatie hiermee hopen te bereiken is voor Crissy heel duidelijk: “Wij zien de wereld als een mooie plek, omdat we heel bewust bezig zijn met wat er allemaal gebeurd om ons heen. Misschien een beetje romantisch, maar als we mensen een beetje bewustwording van zichzelf kunnen meegeven, hebben we ons doel bereikt. En als dat niet lukt, hebben de mensen gewoon een toffe avond met lekker eten gehad!”