Door succesvolle familiebedrijven zoals Bavaria, Van der Valk en de VDL Groep lijkt het dat een familiebedrijf garant staat voor succes. Er zijn veel voordelen aan verbonden die zorgen voor kansen. Aan de andere kant is het runnen van een familiebedrijf een complexe zaak waarbij problemen en valkuilen kunnen ontstaan.

Global Family Business Award
Bierbrouwer Bavaria is vrijdag uitgeroepen tot beste familiebedrijf ter wereld. De familie Swinkels, de eigenaar van het bedrijf, ontving vrijdag in Zwitserland de 20ste Global Family Business Award. De internationale business school IMD en Lombard Odier, één van de belangrijkste particuliere banken in Europa, reikt de prestigieuze prijs jaarlijks uit. Volgens IMD-Lombard Odier heeft de familie Swinkels een buitengewone capaciteit om op een innovatieve en flexibele wijze hun businessmodel aan te passen aan veranderende industrie en marktstructuren. Bavaria wordt door de organisatie omschreven als uniek in het vinden van oplossingen in een markt met felle concurrentie.

Valkuilen
Deskundige faillissement en ondernemerschap deskundige, Robert Jan Blom, vindt dat de familieband een grote kracht maar ook de grootste zwakte is. “Vaak is er niet genoeg geïnvesteerd in een opvolger als de oprichter met pensioen gaat’’, zegt Blom. “Op dit kritieke punt ontstaan er meer valkuilen dan kansen. Opvolgers denken te makkelijk over het bestaan van het bedrijf en zijn bang om veranderingen door te voeren. Daarnaast zijn er vaak meerdere familieleden die een grote erfenis ontvangen. Hierdoor zijn familiebedrijven naar mijn mening gevoeliger voor een faillissement dan niet-familiebedrijven.‘’

Bij kapsalon en klein familiebedrijf van den Broek in Tilburg is de opvolging nog niet geregeld:

 

Kansen
Uit onderzoek uitgevoerd door Baker Tilly Berk in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit, blijkt dat familiebedrijven in tijden van crisis anders opereren dan niet-familiebedrijven. Stefan Jansen, medeauteur van het onderzoek, ziet vooral voordelen voor bedrijven die wel bestuurd worden door een familie. “Familiebedrijven hebben een langetermijnvisie. Zij vinden behoud van werknemers belangrijker dan winst maken. Hierbij moeten de familiebedrijven wel opletten dat zij op tijd reorganiseren en vernieuwen, anders ontstaan er problemen. Maar zoals Johan Cruijff ooit zo mooi zei: Ieder voordeel heb zijn nadeel.’’ Ondanks dat bijna driekwart van de familiebedrijven aangeeft last te hebben gehad van de crisis, geeft uiteindelijk veertig procent aan dat de crisis goed is voor het bedrijf. “Juist een crisis is het moment dat ondernemers en ondernemerschap naar boven kunnen komen. Opvallend is dat vijftig procent van de familiebedrijven er juist voor koos om tijdens de crisis te investeren in innovatie.’’

Waarom is de ambitie van een dochter om het bedrijf van haar vader over te nemen? (Zij neemt dit bedrijf NIET over, dit is haar grote droom)

Bavaria
De originele bierbrouwerij van Bavaria in het Brabantse Lieshout is een van de oudste familiebedrijven van Nederland. Het bedrijf wordt op dit moment bestuurd door een zevende generatie neven uit de familie Swinkels, die de brouwerij al sinds 1773 in haar bezit heeft. De Brabantse bierbrouwer noteerde in 2014 een omzet van ruim vijfhonderd miljoen euro, telt duizend medewerkers en is actief in 120 landen.