Naast Halloween heeft Nederland er een nieuwe, uit de Verenigde Staten overgewaaide, hype bij. Black Friday begint hier nu ook langzaam dé grote koopavond van het jaar te worden. Black Friday is in de Verenigde Staten de dag na Thanksgiving waarop winkels een enorme uitverkoop houden. Ondanks dat wij in Nederland geen Thanksgiving vieren komen er elk jaar meer winkels bij die aan de actie meedoen.

In Tilburg doen winkels als Media Markt, V&D en Bart Smit mee. Op internet zijn er ook al grote kortingen te krijgen op sites als Bol.com en Wehkamp.nl. ‘’Het is pure marketing’’, aldus de marketingmanager van Media Markt Tilburg. Het gaat ze dus niet zozeer om de thanksgivingtraditie. De winkelketen heeft in de gaten dat het idee aanslaat bij de Nederlandse bevolking en maakt daar dan ook meteen gebruik van. Dat het vlak voor Sinterklaas valt komt ook goed uit voor de winkels omdat klanten dan door de extra korting alleen maar meer reden hebben om hun sinterklaasinkopen bij hen te komen doen.

Ook bij Bart Smit verwachten ze een positief effect. De speelgoedwinkel doet ook mee en gaat er al van uit dat het alleen maar zal groeien in Nederland en dat ze volgend jaar dan ook opnieuw met extra aanbiedingen zullen komen.

Gianotten

Tegenbeweging

In Groot-Brittanië is er nu zelfs een initiatief gestart genaamd Civilised Saturday. Hier kunnen mensen op de dag na Black Friday, bij nu nog voornamelijk boekenwinkels, in alle rust komen shoppen. Ze kunnen bij binnenkomst een drankje verwachten en bij een paar winkels zelfs in een luie stoel gaan zitten en een schoudermassage krijgen.

Er zijn uiteraard ook winkels die zich van dit soort trends nog niets van aantrekken. Bij Gianotten Mutsaers laten ze de dag precies zoals hij altijd is. Volgens Ruud Mutsaers, mede-eigenaar van de boekenwinkel, past het concept niet bij hun imago. Overigens zouden ze met korting weinig kunnen doen omdat de boekenprijzen nationaal worden vastgelegd. Mocht het ooit echt aanslaan in Nederland dan zou de winkel eerder met een tegenbeweging meedoen, zoals Civilised Saturday, dan met de Black Friday-gekte meegaan.

Niet alleen in Nederland heeft Black Friday niet met de thanksgiving-gedachte te maken, ook in de Verenigde Staten is deze vaak ver te zoeken. Ieder jaar vallen er opnieuw gewonden bij de opening van winkels en lopen de klanten over elkaar heen om als eerste een koopje te pakken. Laten we hopen dat het in Nederland nooit zo ver zal komen.