Nix18 is in samenwerking met Bart Smit een campagne gestart waarbij ouders met hun kinderen in gesprek gaan over het gebruik van alcohol en niet roken onder de 18 jaar. In het spel zitten zogenaamde ‘AAnkaart kaarten’ verstopt. Deze kaarten bevatten stellingen die de discussie over genotsmiddelen onder minderjarigen moet aanwakkeren.  Bart Smit verdeelde 160.000 sets met spelkaarten over spellen als Party & Co, PimPamPet en Kolonisten Van Catan.

 

Opmerkelijk

Een origineel middel van Rijksoverheid om op deze klassieke manier tot de gedachtegang van jongeren en hun ouders door te dringen. Maar wordt deze strategie niet direct buitenspel gezet door de opmars van apps en sociale media? Weet de jeugd gezelschapsspellen anno 2015 nog wel te waarderen? Het is tegenwoordig een hele kunst om de smartphone voor even met rust te laten. Al is het maar omdat je zakelijk bereikbaar moet zijn of dat je midden in de afrondende fase van een schoolproject zit. Om nog maar te zwijgen over de vele spelcomputers die in de loop van de jaren zijn ontwikkeld.

 

Waardering

Communicatiedeskundige Paul Moers is enthousiast over de bewustwordingscampagne van Nix18, zo zegt hij: ‘’Aanvankelijk ben je snel geneigd om te denken dat een actie als deze nooit effect heeft in de hedendaagse informatiemaatschappij. Toch denk ik dat een gezelschapsspel hèt communicatiemiddel bij uitstek is om dingen bespreekbaar te maken.’’ Hij geeft daarbij aan dat deze manier bijdraagt aan echte quality-time tussen ouder en kind: ”Compleet zonder prikkels van buitenaf in de vorm van smartphones en computers, ideaal.’’

 

Kanttekening

Dat Rijksoverheid voor een bijzondere aanpak heeft gekozen om tot tieners onder de achttien door te dringen valt niet te ontkennen. Feit is wel dat jongeren die iets niet mogen vooral dingen stiekem doen. Spelletjes als ‘Stef Stuntpiloot’ en ‘Bussen’ zijn veel meer in trek onder jongeren. ‘’Men had inderdaad beter in kunnen spelen op spellen waar tieners voorkeur aan geven. Dan creëer je automatisch dat het initiatief om een spel te spelen van de jongeren zelf komt. Nu heb je kans dat de jongeren de kaarten ontwijken of niet mee willen spelen.’’ Of 17-jarigen die ook onder de doelgroep vallen te porren zijn voor een potje ‘Party & Co’ valt over te twisten. Zo zegt Moers: “Men had er goed aan gedaan ook spellen als Monopoly en Triviant bij het project te betrekken, deze spellen hebben natuurlijk ook educatieve waarden.’’

 

Magie

Je moet het maar willen: een gezellig avondje met het hele gezin om het vervolgens gedurende het spel over drankgebruik te hebben. Toch gelooft Nix18 in de kracht van het concept. Zo hebben zij voor het reclamespotje voor de campagne niemand minder dan Hans Kazan opgetrommeld om de opstandige pubers warm te maken voor de AANkaarten. “Het moment is goed getimed, met het oog op pakjesavond en de feestdagen over een aantal weken.´´