Universiteit Tilburg is voor de derde keer op rij uitgeroepen tot ‘Best Communicerende Universiteit van Nederland’ in de Valorisatie Ranking 2015. Door middel van een gemakkelijke test, komen wij erachter of zij deze award verdiend hebben.

De ranglijst wordt elke twee jaar opgesteld door Elsevier, in samenwerking met ScienceWorks. Gistermiddag nam rector Emile Aarts, van Universiteit Tilburg, in Utrecht de Award in ontvangst. Om 11:00 uur verzenden wij een e-mail naar de Persvoorlichting van Universiteit Tilburg met de vraag om ons een telefoonnummer te sturen waarom we kunnen bellen voor meer informatie over het winnen van de award. Hier krijgen ze exact drie uur, tot 14:00 uur, de tijd voor. Bekijk het filmpje en zie of Universiteit Tilburg voor de test geslaagd is.

Woordvoerder Clemens van Diek, Teamleider Research Communication, beantwoordt verschillende vragen met betrekking tot de gewonnen award voor best communicerende universiteit door de Universiteit van Tilburg.

Ik heb een timer gezet van 3 uur vanaf het moment dat ik een e-mail verstuurd heb. Hoe komt het dat jullie binnen die tijd gereageerd hebben?
“Wij zitten hier samen in een News-room, waar alle e-mails of telefoontjes met mediaverzoeken binnenkomen. De News-room is in principe altijd bezet, van 9:00 – 17:00 uur en daardoor zit er altijd iemand paraat om een binnenkomende e-mail of telefoon op zich te nemen. Wanneer we in een vergadering zitten, zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat het iets langer duurt voordat we een e-mail beantwoorden, maar we kunnen het ook tijdens een vergadering goed in de gaten houden.”

“Kort gezegd gaat de prijs over wie het best kennis overdraagt naar de samenleving”

Wat doen jullie als universiteit om de best communicerende universiteit te zijn? Gaat het hierbij om communiceren met bedrijven, andere uni’s, met studenten of met allemaal?
“Het gaat om de performance van de Tilburg University in de media. Onderzoekers van de universiteit die in de media voorkomen, worden gespot door een organisatie (in dit geval ScienceWorks i.s.m. Elsevier). Er wordt dan gemeten welke universiteit (van alle universiteiten in Nederland) het meest in de krant, op tv en op radio voorkomt. Ook gaat het de afvaardiging van medewerkers van de universiteit in adviescommissie van de overheid. Bij ons zijn er namelijk een aantal personen actief in het Haagse beleidscircuit. Verder wordt gekeken naar de vermelding ervan in de eigen jaarverslagen en in de Kamerstukken. Kort gezegd gaat de prijs over wie het best kennis overdraagt naar de samenleving.”

Hebben jullie dit jaar iets anders gedaan dan in 2011 en 2013 toen jullie wonnen, of hebben jullie juist hetzelfde gehandeld?
“We hebben dit jaar ons beleid hetzelfde voortgezet als de voorgaande jaren waarin we de award ook hebben gewonnen. Tilburg University komt wel wat meer in het vizier bij de media, omdat ze dus inmiddels weten dat ze goed bedienen met experts die goed kunnen communiceren naar de buitenwereld toe. Doordat onderzoekers van onze universiteit goed commentaar leveren, bouwen zij ook zelf een netwerk op en zullen bij kranten, radio en tv sneller terugkomen bij hen. Daardoor komen die onderzoekers natuurlijk ook vaker terug in de media.”

Hoe komt het dat andere universiteiten al drie jaar lang geen kans maken?
“Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Ik weet wel dat de Wageningen University en de Universiteit van Amsterdam ons naderen. In de meting nemen ze ook de grootte van de instelling mee, zodat de performance in de media wel in verhouding staat met de grootte van de universiteit. Verder zorgen wij ervoor dat onderzoekers die in de media verschijnen altijd vermelden dat ze van Tilburg University zijn, want het is belangrijk voor de meting dat dat er ook altijd bij gezet moet worden. Ik weet niet of andere universiteiten hier net zo consequent in zijn als wij.”

Wie, of welke afdeling, zouden jullie benoemen als belangrijkste schakel in jullie communicatiebeleid?
“De medewerkers, waaronder ik zelf, van de communicatieafdeling, omdat wij het contact met de pers – en met andere mensen die vragen hebben – onderhouden. En zoals ik al zei, hebben verschillende onderzoekers directe contacten met de media c.q. journalisten, waardoor ze sneller gevraagd zullen worden commentaar te leveren, nieuws te duiden of opiniestukken te schrijven.”

Welke andere universiteit zou in jullie ogen ook een goede kandidaat kunnen zijn om best communicerende universiteit te worden?
“Wageningen University staat op nummer twee, dus zij maken naast ons wel grote kans. Op het gebied van radio en tv naderen ze ons, maar qua oogst in de dagbladen lopen ze toch nog wel achter. De Universiteit van Amsterdam – die dit jaar op de derde plaats stond – is iets sterk op radio en tv, maar heeft minder performance in de krant.”