Kerst en Coca-Cola, over het algemeen een gelukkig huwelijk. De kerstreclames van Coca-Cola zijn een groot succes. Ook dit najaar heeft Coca-Cola weer getracht om haar feel-good imago zo goed mogelijk te presenteren. Maar dit jaar is dat volgens enkele Mexicaanse belangenorganisaties niet zo goed gelukt. De nieuwste reclame laat inheemse Mexicanen zien die door blanke jongeren worden getrakteerd op cola. De reclame zorgde voor zoveel ophef, en dan vooral op social-media in Mexico dat deze al is verwijderd van het YouTube-kanaal van Coca-Cola en dat deze ook niet meer op televisie wordt uitgezonden.

Het eerste shot van de commercial laat een aantal inheemse Mexicanen uit de staat Oaxaca zien, ze bevinden zich in ruraal gebied. Al snel verschijnt in beeld: “81,6 procent van de inheemse Mexicanen voelt zich afgewezen omdat ze een andere taal spreken”. Geen Spaans dus, bedoelt Coca-Cola. Een groep ‘blanke’ jongeren heeft een goed idee. Ze gaan deze mensen verwennen met kerst. Ze bouwen een kerstboom en geven de mensen flesjes cola. De jongeren knuffelen de Mexicanen en iedereen is blij.

Maar waar zijn de Mexicaanse belangenorganisaties dan eigenlijk boos over? De commercial zelf is niet gelijk racistisch, maar volgens de organisaties is de achterliggende gedachte dat wel. Zij zijn van mening dat de commercial onderdrukking van de inheemse Mexicanen stimuleert en dat de commercial aanzet tot neokolonialisme, dit betekent dat ze weer bang zijn voor onderdrukking. Een groot deel van de inheemse bevolking van Mexico kampt met gezondheidsproblemen zoals obesitas en diabetes. De organisaties zien de reclame voor de frisdrank dan ook als een aanval op hun waardigheid.

Maar wordt er door de belangenorganisaties niet van een mug een olifant gemaakt? Ik vind van wel, de reclame is in mijn optiek totaal niet slecht bedoelt. Alleen zo wordt hij wel door de organisaties geïnterpreteerd. De boodschap die Coca-Cola wil overbrengen is heel onschuldig, ze willen laten zien dat we met z’n allen als mensen goed met elkaar om zouden moeten gaan.  En ook proberen ze mensen in de kerststemming te krijgen. Dit kan overal in de wereld dus lukken, behalve in Mexico.