Muggle Quidditch Nederland (MQN) is een sport afgeleid van de Harry Potter-reeks. Vertaald is dit Dreuzelzwerkbal Nederland. Een spel alleen voor Harry Potter-karakters? Dat is niet waar.

De spelregels van MQN lijken op de originele spelregels van zwerkbal uit de Harry Potter-verhalen. De regels lijken in het echte leven ingewikkelder, maar zodra je ze uitlegt, valt dit mee.

3616937_orig

De spelregels
Net als in Harry Potter, zitten er zeven spelers in een team. Ze hebben allemaal een bezem tussen hun benen geklemd gedurende het spel. Het spel wordt gespeeld op een ovaalvormig veld met drie doelpalen (hoops) aan beide zijden van het veld. Een team scoort punten doordat de chasers de quaffle (licht opgeblazen volleybal) door een van deze drie ringen gooit. Voor deze ringen staat een keeper die probeert de ballen van de tegenstander tegen te houden. Per team zijn er twee beaters die trefballen (bludgers) gebruiken om mensen van het andere team af te gooien. Wanneer je geraakt wordt, ben je tijdelijk uit het spel en moet je terug rennen naar de hoops van je eigen team voor je weer mee mag doen met het spel. Beide teams hebben ook een zoeker (seeker) die de snaai (snitch) moet proberen te pakken. De snitch is een neutrale speler, gekleed in het geel, die een tennisbal in een sok aan zijn/haar kleding heeft bevestigd. Wanneer het een van de seekers gelukt is om deze snitch te pakken te krijgen, krijgt zijn/haar team dertig punten. Het team met de meeste punten wint.

Toevoegingen
“De wedstrijd is pas afgelopen wanneer de snitch wordt gevangen”, vertelt Jerona, voorzitter van MQN. “Deze komt op het veld na achttien minuten. Wanneer hij na zeventien minuten nog niet is gevangen, komen er regeltjes aan te pas. Als eerst moet hij één arm achter zijn rug doen en na nog meer minuten beide armen. Zo kan hij natuurlijk sneller gevangen worden.” Al met al duurt zo’n wedstrijd meestal 25 tot 30 minuten. “We hebben zo veel mogelijk aspecten van het zwerkbal uit Harry Potter proberen te behouden”, voegt Jerona toe. “De posities van spelers zijn hetzelfde. Ook maken we gebruik van de drie ringen waar de bal doorheen moet gaan. De snaai konden we natuurlijk niet namaken, dus daarvoor in de plaats hebben we de snitch.”

Teams in opkomst
Er zijn meerdere teams in opkomst: Groningen, Rotterdam, Amersfoort en Middelburg. “Het is nog maar de vraag of deze teams ook daadwerkelijk zullen doorgaan”, aldus Jerona, “omdat er wel genoeg leden moeten zijn voor een team. Eén van onze doelstellingen is natuurlijk dat Nederland ook steeds meer teams zal krijgen. Dit willen wij realiseren door opkomende teams te motiveren en ondersteunen. Tot nu toe zijn er nog niet zo veel teams in opkomst, waarschijnlijk omdat mensen een drempel voelen om Muggle Quidditch te spelen. Ze weten vaak niet wat het precies inhoudt en ze vinden het ongemakkelijk om met een bezem tussen hun benen te lopen  of rennen. Ook horen we vaker dat men nog denkt dat het een spel is, maar het is een sport. Er zitten ook ‘gewoon’ een warming up, cooling down en conditietraining bij.”

4265908_orig

384738_origHuidige teams
MQN motiveert en ondersteunt ook hun huidige teams, zodat zij vooruitgang blijven boeken en het leuk blijven vinden. De huidige teams van MQN zijn: Dom Tower Dementors (Utrecht), North Sea Nargles (Amsterdam/Leiden), Nils Quidditch (Utrecht) en Wageningen Wurwolves (Wageningen).  “De leeftijd van de spelers ligt tussen de 17 en 24 jaar”, vertelt Jerona.  “Muggle Quidditch is in principe niet vanuit universiteiten, maar het team uit Wageningen wordt wel gesteund door Wageningen University. Zo mag het team bijvoorbeeld gebruik maken van een van de sportvelden van de universiteit.”

Nieuwe leden
“Bij ons is iedereen welkom, ongeacht achtergrond, land van afkomst of geslacht,” aldus Jerona. “Ook conditie is nu nog niet heel erg belangrijk. Die conditie zal tijdens de trainingen vanzelf worden opgebouwd. Naarmate onze teams groter en beter worden, zal misschien wel een bepaalde conditie vereist zijn wanneer je bij een team wilt.”