Een recent onderzoek van het GfK (Growth from Knowledge) toont aan dat steeds meer Nederlandse consumenten online boodschappen bestellen. Ook de maaltijdbox wordt steeds populairder. HelloFresh biedt een variatie aan maaltijdboxen aan en Albert Heijn volgde al snel met de eigen box.

 

De maaltijdbox is het afgelopen jaar gegroeid in populariteit, steeds meer mensen kiezen voor het gemakkelijke en bestellen online een complete box met voedsel. Zo hoeven de consumenten niet meer alles apart te kopen, en kunnen ze alles thuis laten bezorgen. Vorig jaar werd 0,7 procent van de boodschappen online gedaan; dit jaar was dat al verdubbeld en was het 1,6 procent. Ondanks die cijfers neemt het aantal mensen dat ‘gewoon’ naar de winkel toe gaat niet af.

Geen daling winkelbezoeken

Ondanks het toenemend gebruik van online boodschappen doen geeft Jan Christiaan Hellendoorn, woordvoerder bij de Albert Heijn, aan dat het aantal klanten dat ervoor kiest de winkel te bezoeken niet afneemt. De maaltijdbox zou hier volgens Hellendoorn geen invloed op hebben. “Mensen gaan nog steeds graag naar de supermarkt, en de maaltijdbox zorgt er niet voor dat mensen de winkel niet meer bezoeken.”

HelloFresh

HelloFresh was een van de eerste die online maaltijdboxen verkocht. De online winkel heeft een groot assortiment en biedt veel verschillende boxen aan. “De maaltijdbox is een succes, alleen we willen dat nog meer mensen de maaltijdbox gaan bestellen”, aldus HelloFresh. Ze willen graag nog extra publiciteit genereren en ook willen ze zo veel mogelijk geld verdienen.

Albert Heijn

De Albert Heijn introduceerde op 14 augustus 2015 de Allerhande Box, de maaltijdbox die de supermarkt op haar site aanbiedt. Volgens Hellendoorn is zowel de consument als de winkelketen zelf “uitermate content met de maaltijdboxen”. Volgens de supermarkt is de introductie van de box een logische toevoeging op de huidige boodschappenservice.

.