De gemeente Tilburg heeft te kampen met veel leegstaande winkelpanden. Het College van Burgemeester en Wethouders en partij Lokaal Tilburg staan in deze discussie lijnrecht tegenover elkaar. De één pleit voor nieuwbouw rondom het Stadhuisplein, de ander gaat juist voor een herbestemming van de leegstaande panden, behoud van de natuur en monumentale panden.
Een belangrijk aspect waar detailhandelaren tegenaanlopen is de groeiende populariteit van het online bestellen. Woensdag werd bekendgemaakt dat er komend jaar in een referendum bepaalt wordt over de toekomst van het Stadhuisplein, waar de gemeente meer winkelruimte wil creëren.

Richtlijnen
Volgens Stefan van Aarle, kwartiermaker van het ondernemersfonds, is er wel een oplossing voor het aantal leegstaande winkelpanden, dat eind vorig jaar nog 180 panden bedroeg. “Winkels moeten weer gaan verrassen. Het is daarom goed om te zien dat de trend van ‘blurring’ steeds meer zichtbaar is. Hierbij combineer je sectoren zoals detailhandel, dienstverlening en horeca binnen één concept. We zien dat bijvoorbeeld al bij boekhandels in de Telefoonstraat en in de Noordstraat gebeuren.’’

Beleving
Ook op het Pieter Vreedeplein in Tilburg is goed zichtbaar dat winkeliers er alles aan gelegen is zoveel mogelijk koopgrage klanten naar de winkels te lokken. Zo biedt een bekende lifestyleketen die gevestigd is aan het plein leuke extra’s. Denk hierbij aan een high tea. Je hoeft als consument bijvoorbeeld niet meer alleen binnen te lopen voor een leuke outfit of een mooie kandelaar. Tijdens het winkelen moet ook de innerlijke mens aan zijn trekken komen en daarvoor kan je steeds vaker op één locatie terecht.

Afwegingen
Volgens de vader van Van Aarle, Frans van Aarle, moèt de stad wel innoveren maar niet ten kosten van erfgoed. “Ik zit zelf sinds jaar en dag in de detailhandel en ook mijn zoon heeft het leven in deze branch met de paplepel ingegoten gekregen. We moeten toegroeien naar een heel nieuw concept van winkelen. Ik hoef niemand uit te leggen dat consumenten vandaag de dag heel anders winkelen dan bijvoorbeeld zes jaar geleden. Daarin is een enorme revolutie gaande.

Perspectieven
Volgens Frans van Aarle moeten we in de toekomst niet groter maar juist kleiner denken. ‘’De tijd van grote ketens is gewoon voorbij, we moeten terug naar kleinschaligheid waar eigenlijk zzp’ers zelf gewoon achter de toonbank staan en aandacht hebben voor de klant. Hierdoor is het winkelen een hele andere beleving en is het aantrekkelijker voor klanten om weer ouderwets de deur uit te gaan voor hun aankopen”, aldus Frans van Aarle. De gemeente Tilburg is op korte termijn niet bereikbaar voor commentaar. Wat de uitkomst van het referendum volgend jaar ook moge zijn, de oplossing zit hem in ieder geval in het inspelen op de wensen van de ‘nieuwe consument’.