“De mannequins zijn te dun en zorgen voor een verkeerd ideaalbeeld.” Dit zette Bianca Berends medio december op de Facebookpagina van Bijenkorf over de paspoppen van het warenhuis.  Marjan van der Endt, van Hetconsultatiehuis.nl: “Is dit het ideaalbeeld wat we de jeugd willen voorschotelen? Ze krijgen het continu te zien. Dat moet stoppen.”

Dieetpsychologe Heleen Ligtelijn vindt het dubbel. “Het is maar een paspop, lekker belangrijk.” Aan de andere kant vindt ze het goed dat erover wordt gediscussieerd. “Het is niet reëel. Ik vind het goed dat het geplaatst is op de Facebookpagina van de Bijenkorf, want dat betekent dat erover na wordt gedacht en dat we inzien dat het dus niet normaal is zo slank te zijn.”

Net als Barbies
Als je de maten van de paspop uit de Bijenkorf in de maattabel van dit warenhuis zet, heeft de pop een heupmaat XS en is haar lengtemaat XXXL. Van der Endt vraagt zich lachend af of er wel zulke broeken bestaan. “Je maten, je gewicht dat is allemaal niet belangrijk. Wat echt telt, is dat je gezond bent en er ook gezond uitziet. We moeten stoppen met kijken naar de cijfers. Pas dan ontstaat er een goed beeld.” Ligtelijn: “De mannequins zijn net als Barbies, ze kloppen gewoon niet. Als het een echt mens was, leek ze op een alien en zou niemand haar mooi vinden.” De verhoudingen zijn uit balans. Volgens Ligtelijn zou iemand die zo lang als de paspop is (1 meter 80), minstens een maat M moeten hebben.

Laag zelfbeeld
“Ik weet niet of mannequins zorgen voor een verkeerd ideaalbeeld van mensen”, zegt Ligtelijn. Volgens haar is er wel een onderzoek gehouden waarin vrouwen in magazines moesten bladeren. “In veel magazines staan vrouwen met ‘perfecte lichamen’. De uitkomst van het onderzoek was dat de vrouwen, als ze naar deze modellen keken, uiteindelijk een lager zelfbeeld kregen”, vervolgt ze haar verhaal. Het is volgens haar aannemelijk dat paspoppen hetzelfde effect hebben. Van der Endt voegt hieraan toe dat meisjes met een eetstoornis niet altijd een ideaalbeeld nastreven: “Deze meisjes zijn al zo lang ziek, dat het niet meer om het afvallen gaat, maar om het gevoel van controle dat ze krijgen als ze weer een kilo kwijt zijn.”

Niet voor niets slank
“Slank wordt gezien als mooi en succesvol. Het geeft een positief gevoel, waardoor winkels de kleding makkelijker verkopen dan wanneer je vollere mannequins in de winkel zet.” Volgens Ligtelijn zit het ideaalbeeld (slank zijn) al in ons hoofd. “De paspop creëert het niet, maar versterkt het alleen. Slanke mannequins neerzetten is eigenlijk alleen maar slim van de winkelketen.”