Sinds 2013 wordt er hard gewerkt aan de verbreding van het Wilhelminakanaal in Tilburg. Vandaag was het tijd voor het hoogtepunt van de bouw. De grootste composiet sluisdeuren van de wereld kwamen aan. De grootste deuren zijn 6,2 × 12,5 meter, de kleinere 6,2 × 5 meter. Tilburg heeft met deze sluis een wereldprimeur. De gehele bouw zou dit jaar klaar moeten zijn.

De bouw wordt gerealiseerd door bouwbedrijf Heijmans en baggerbedrijf Boskalis. De reden om voor composiet sluisdeuren te kiezen was simpel. “Composiet is zeer sterk en tegelijkertijd licht en onderhoudsarm. Deze sluisdeuren gaan 2 tot 3 maal langer mee dan deuren van staal of hout, omdat composiet niet vergaat. Ook is er veel minder slijtage op de draaipunten van de deuren, omdat het materiaal eenzelfde soortelijk gewicht heeft als water. Het toepassen van composiet in de bouw is vrij nieuw. We weten door honderden jaren ervaring hoe deuren van staal en hout zich ‘gedragen’. Met innovatieve materialen zoals composiet hebben we die lange ervaring nog niet . Daarom wordt nog vaak voor vertrouwde materialen gekozen. De verwachting is wel dat composiet in de toekomst steeds vaker wordt toegepast”, aldus Arjan Walraven, projectleider Heijmans.

De grootste sluisdeuren van de wereld zijn geproduceerd door Fibercore Europe uit Rotterdam. Vanaf Rotterdam werden ze per schip naar Tilburg getransporteerd, waar ze vervolgens werden ingehesen en op locatie werden gemonteerd.

“De bediening en besturing wordt eerst in de fabriek getest. Nadat alles op locatie is gemonteerd, wordt het geheel daar nogmaals getest. Tot slot wordt de bediening op afstand getest. In de definitieve situatie worden de sluisdeuren namelijk vanaf een centrale bediend en niet op de sluislocatie zelf”, aldus de projectleider.

De nieuwe sluis heeft een vijzelturbine. Door het hoogteverschil van meer dan zeven meter kan hier ook energie door opgewerkt worden. Het eerste vijzelgemaal in Nederland dat niet alleen water oppompt maar ook energie opwekt.