In Naaldwijk zijn afgelopen week de eerste proeven met antivries-asfalt positief verlopen. In het asfalt zit een samenstelling van verschillende soorten zout. Sneeuw blijft wel liggen maar omdat die niet vastvriest, kan die makkelijk worden weggehaald door sneeuwschuivers.

Metingen
Het in Italië uitgevonden asfalt is als proef aangebracht op fietsbrug ‘De Snelbinder’ in Naaldwijk en moet naar verwachting van het bouwbedrijf sowieso tien jaar lang bruikbaar blijven. Bouwbedrijf Mourik Groot-Ammers, dat het bijzondere wegdek heeft gelegd, doet ook testen en metingen. Dat gebeurt met behulp van sensoren in de weg en een klein weerstationnetje. Zodoende wordt er gekeken naar hoe het asfalt reageert op het Nederlandse klimaat.

Winterbanden
De bandenindustrie en strooiwagenchauffeurs hoeven zich nog geen zorgen te maken. Een toekomst waarin winterbanden en strooizout overbodig worden, zit er nog niet in. Proeven van het asfalt in Engeland en de VS lieten zien dat het werkt tot -5 graden Celsius. Wordt het kouder, dan moet er dus alsnog gestrooid worden.

Daarnaast voert Reinier van Veen van autogarage Veenauto in Naaldwijk aan: “Je zult wel een afname van de verkoop van winterbanden zien, maar wat sowieso blijft zijn de mensen die naar Duitsland op vakantie gaan. Daar zijn winterbanden verplicht, en daardoor zullen er nog wel veel worden verkocht.”

Duurzaam en goedkoop
Wat blijft staan is dat het asfalt beter is voor het milieu omdat er minder strooizout nodig is. Daarnaast is het ook nog eens goedkoper. Mario Orgers van bouwbedrijf Mourik Groot-Ammers legt uit: “Het is duurder om het aan te leggen, maar het totaalplaatje aan kosten is wel lager. Als je beheer en onderhoud mee rekent, en daar zit ook gladheidsbestrijding bij, dan is het goedkoper. Het verdient zichzelf terug”.

Uitbereiding
Als het asfalt zijn werk goed blijft doen, gaat men overwegen om het op meer plekken neer te leggen. Rijkswaterstaat en een aantal gemeenten en provincies staan er volgens Orgers al positief tegenover.