Microsoft komt in de zomer met een educatieve versie van het bekende spel Minecraft. Met de Education Edition zouden docenten de leerlingen les kunnen geven in vakken als geschiedenis, wiskunde en natuurkunde. Willem-Jan Renger, hoofd van de innovatiestudio en programmaleider bij Applied Game Design op de  Hogeschool voor de Kunsten (HKU) in Utrecht, ziet het nieuwe spel wel zitten: ‘’Ik denk dat er wel toekomst is in het onderwijzen via games.’’

Minecraft  is een spel waarbij men in een uitgestrekt gebied kubusvormige objecten plaatsen op een rooster. Het spel bouwt automatisch een omgeving, met grondstoffen, tegenstanders, dieren, tunnelsystemen, bergformaties en meren. De speler heeft een eigen avatar, waarmee hij de omgeving actief kan aanpassen.

In de educatieve versie van Minecraft heeft de docent de regie. Zo kan hij of zij bepalen welke grondstoffen de leerlingen moeten gebruiken en kan de docent zien wat de leerling uitvoert in het spel. ‘’Functies die niets met school te maken hebben zijn uitgeschakeld. Daardoor kan het spel echt interessant zijn voor scholen’’, zegt Renger. Ook Marianne Dillen, conrector op het Odulphus Lyceum in Tilburg, ziet toekomst in het introduceren van games op scholen. ‘’Het staat nog in de kinderschoenen, maar in de toekomst zullen we daar zeker naar kijken.’’

Problemen

Ondanks dat Renger positief is over het idee, ziet hij ook wel wat problemen. ‘’De ontwerper van het spel moet de leerstof echt verbinden met de game. In de nieuwe versie zou je door het Romeinse Rijk kunnen lopen, maar ik vraag me af: ‘wat dan?’ Je loopt door het Romeinse Rijk, maar je leert niet wat alle gebouwen moeten voorstellen en waar ze voor bedoeld zijn. Dat zijn dingen die nog verder moeten worden uitgedacht.’’ Een ander probleem is volgens Renger het feit dat docenten op technologisch vlak vaak achter lopen op de leerlingen. ‘’Docenten zijn bang dat leerlingen meer weten over een spel. Dit kan een reden zijn voor docenten om een spel niet te gebruiken bij het onderwijzen. Welke docent gebruikt Google Earth om aardrijkskunde te leren? Dat zijn er ook niet veel.’’

Toekomst

Volgens Dillen is het belangrijk dat games worden geïntroduceerd op middelbare scholen. ‘’Het hoort bij de toekomst. Je ziet al op heel veel opleidingen dat ze op grote of kleine schaal werken met games”, vertelt ze terwijl leerlingen op de gang door het gesprek schreeuwen. Renger geeft aan dat games absoluut kunnen helpen in het onderwijs, maar dat de grootste vraag is wie de lespakketten voor het spel gaat maken. ‘’Games zijn net zoals boeken. Alleen hangt het er van af welk boek of welke game je gebruikt. Met het juiste ontwerp is er veel mogelijk. Het probleem is wie de lespakketten gaat maken. De docenten hebben waarschijnlijk te weinig kennis van Minecraft om dat zelf in elkaar te zetten.’’