We stelden gisteren de vraag aan het publiek of de sneaker een sportschoen of een alledaagse schoen is. Maar liefst zeventig procent van de stemmers vindt de sneaker toch echt wel een alledaagse schoen. Ook Jan Agelink, trendwatcher, is er van overtuigd dat een sneaker als sportschoen echt verleden tijd is.

“De sneaker is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld”, zegt Agelink. Na de fashionshow van Chanel twee jaar terug is de sneaker vastgelegd als fashionitem, legt hij uit. Tijdens de show droegen alle modellen sneakers met luxe stoffen. “Dat was de eerste keer dat zo’n groot modelhuis sneakers op de catwalk introduceerde. Dit geeft aan dat de sneaker echt een democratisch en alledaags product is geworden. ”

De toekomst
Volgens Agelink blijven sneakers ook in de toekomst een fashionitem. “Als de geest eenmaal uit de fles is, kun je hem er niet weer terug in stoppen. Sneakers gaan dus niet weer sportschoenen worden. Wel zullen er nog veel meer soorten en maten bij komen.” Ook gaan sneakers formeler worden, voorspelt Agelink. “Het merk Geox is daar bijvoorbeeld volop mee bezig. De formele sneaker zal in de toekomst meer geaccepteerd worden in de zakenwereld.”

Beetje sportief
De merken proberen nog wel een beetje sportief te blijven met de sneakers. Nike doet dat bijvoorbeeld door track en trace codes op de schoen te plaatsen legt Agelink uit. “Je kunt dan zien hoeveel calorieën je hebt verbrand en je hartslag bijhouden. Zo blijft de sneaker toch nog een beetje een sportschoen”, vertelt hij.

De sneaker van tegenwoordig is vooral op fashion gericht, terwijl ze eigenlijk ontworpen zijn voor de sport. Hoe is de transformatie van sportschoen naar alledaagse schoen verlopen? Lees het hier op onze tijdlijn over de sneaker of bekijk onze video!