Volgens een onderzoek van de Algemene Onderwijsbond zijn er negenduizend leraren nodig om de werkdruk van docenten te verlagen. De taken die leerkrachten naast het lesgeven moeten doen, zorgen ervoor dat zij de werkdruk niet aan.

Ex-wiskunde docent, De Jong, is gestopt met lesgeven door het gebrek aan vrije tijd en groei in salaris. Buiten het reguliere lesgeven namen de lesvoorbereidingen, het nakijken van toetsen en het inlezen van nieuwe lesmethoden zoveel tijd in beslag dat hij nauwelijks vrije tijd overhield. “Voor de klas was ik altijd vrolijk, maar daarbuiten was mijn energie echt op”, vertelt hij.

Meer zelfstandigheid van leerlingen, minder toetsen en een verhoging van het salaris zouden volgens De Jong helpen bij het verlichten van de werkdruk. “Leerlingen zouden zelfstandiger kunnen werken. Docenten hoeven hierdoor minder voor de klas te staan en houden meer tijd voor andere taken. Ook kleine toetsen als schriftelijke overhoringen zorgen voor extra werkdruk. Het zou veel efficiënter zijn wanneer deze in één groot tentamen getoetst zouden worden.”

Beter salaris
De Jong switchte in september van baan, omdat hij ergens anders meer kon verdienen met meer vrije tijd. “Nu heb ik weer tijd om ’s avonds op de bank te hangen samen met mijn vriendin”, vertelt hij, terwijl hij een blik werpt op de tv die aanstaat. Een wiskunde docent verdient, in verhouding met andere beroepen in het werkveld, veel minder. “Als lesgeven meer zou verdienen, zouden er veel meer wiskundedocenten zijn. Het onderwijs kampt al lange tijd met een tekort aan leerkrachten. De docenten die er zijn moeten dit tekort opvangen.”

Excellente school
Op excellente school, het Stedelijk College in Eindhoven, kampen docenten niet met een te hoge werkdruk. Volgens de directeur, Ingrid van Zuijdam, zorgen de collega’s er met elkaar voor dat alle taken evenredig verdeeld worden over het schooljaar. “De ene docent kan de werkdruk beter aan dan de ander. Wij maken individuele afspraken met onze collega’s. Op deze manier proberen wij een cruciaal evenwicht te creëren in het werkvlak.”

Volgens de directeur stelt het Stedelijk College voor iedere docent een persoonlijk budget beschikbaar om aan “de noodrem” te trekken wanneer het hen te veel wordt. “Met dit geld kunnen docenten af en toe één dag of dagdeel vrij nemen.”

Studenten van de Technische Universiteit in Eindhoven nemen de uren van uitgevallen docenten over. “Tijdens deze uren krijgen leerlingen extra les in een specifiek vak. Zo worden er onder andere taaldagen georganiseerd waarbij leerlingen extra les krijgen in Nederlands en Engels”, aldus Van Zuijdam.

Basisonderwijs
Niet alleen in het voortgezet onderwijs kampen docenten met een te hoge werkdruk. Leraren die werkzaam zijn in het basisonderwijs verliezen ook het plezier in hun werk door een te hoge werkdruk.

“De klassen zijn een stuk groter dan vroeger en merk je aan de drukte”, vertelt basisschooljuf Jolanda van den Hout, terwijl de kinderen schreeuwen om haar aandacht. Ze is al vijfentwintig jaar werkzaam in het basisonderwijs en ziet de gevolgen van een te hoge werkdruk om zich heen toenemen. “Steeds meer leerkrachten krijgen een burn-out en geven aan het plezier in het onderwijzen te verliezen. Door allerlei neventaken naast het lesgeven en het te veel aantal leerlingen per klas, kunnen veel leerkrachten de werkdruk niet meer aan”, vertelt de juf.