Een digitale methode om bekeuringen uit te schrijven is mogelijk een oplossing voor agressie tegen het NS personeel. Met de nieuwe methode kunnen bekeuringen digitaal worden uitgeschreven, waardoor incidenten niet zo snel uit de hand lopen.

NS personeel in de randstad testten de afgelopen drie maanden het digitaal bekeuren. Met de nieuwe methode scant de medewerker een identiteitsbewijs van de reiziger en worden alle gegevens opgeslagen in het systeem. Het digitaal uitschrijven van de boete kan via een applicatie op de telefoon van een medewerker van de NS. Na een aantal dagen ontvangt de overtreder de boeter per post.

Service en veiligheid medewerker Jansen ziet veel toekomst in de nieuwe methode. Ondanks dat er afgelopen jaar minder meldingen van agressie zijn gedaan dan in 2014, heeft Jansen nog geen mindering gemerkt in het aantal incidenten. “Veel collega’s doen geen aangifte meer omdat zij het idee hebben dat het toch niet helpt. De herrieschopper krijgt een bekeuring en daarna loopt die gek weer vrij rond in de maatschappij.”

In het huidige systeem moet het personeel de bekeuringen op papier uitschrijven, wat vaak veel tijd kost. “Hierdoor raakt de desbetreffende persoon snel geïrriteerd en loopt een incident snel uit de hand”, vindt Jansen. “Met de nieuwe methode scannen we alleen het rijbewijs van de overlastveroorzaker. Hierdoor hoeven we niet alle gegevens van de persoon te noteren en dat scheelt veel tijd.”

OV-chipkaart
NS conductrice De Vries ziet echter niet veel in de nieuwe methode. Volgens haar worden de incidenten pas echt minder als de OV-chipkaart vereenvoudigd wordt. “De agressie tegen het personeel is met de komst van de OV-chipkaart enorm toegenomen. Veel mensen vergeten in te checken, met name bij het overstappen naar een andere vervoerder. Het beleid van de NS is dat zij daar een bekeuring voor krijgen en daar zijn de reizigers natuurlijk niet van gediend”, vertelt de Vries.