Rijk worden van sport zonder je het zweet te werken? Ja, dat kan. Door te investeren in grote sportmerken verdien je binnen een jaar misschien wel twee keer zoveel.

In China gaan steeds meer mensen naar de sportschool en in Westerse landen laten ouderen er ook geen gras over groeien. Sporten is anno 2015 een trend, beweert het bedrijf Trendinvest. Het bedrijf is vorige jaar oktober begonnen met het verkopen van aandelen in de sport- en fitbranche. Zij geloven dat het de beste keus voor beleggers is om nu te investeren in de grote sportmerken. In het aandelenpakket zitten onder meer de merken Nike en Puma. Ze hebben in vier maanden tijd al 1,8 procent rendement gehaald.

Trends
Belegexpert Corne van Zeijl denkt niet dat een trend een goede reden is om te investeren in een sportmerk. “Een trend kan altijd ten einde komen en dat moet je als investeerder niet hebben. Als een trend over is, gaat de winst naar beneden. Zo raakt de investeerder het geïnvesteerde geld kwijt”, legt hij uit. GoPro is een goed voorbeeld hoe het mis kan gaan met een trend vertelt Van Zeijl. “Iedereen was laaiend enthousiast over de mini camera’s, maar het is uiteindelijk mislukt om daar een premium merk van te maken. Wat er dan met een aandeel gebeurt is dramatisch.” De waarderingen van het merk gingen naar beneden en zo ook de koersen.

Hoge prijzen
Volgens Van Zeijl hebben sportmerken wel altijd een streepje voor. “Ze zijn veel beter in staat om de eigen prijs te bepalen.” Volgens hem willen mensen meer betalen voor een merk en kunnen sportenmerken dus goed met de prijzen spelen. “Een merk als Apple kan dat ook goed. Het appeltje op de laptop heeft als toegevoegde waarde dat je kan laten zien dat je iets duurs kan kopen.”, vertelt Van Zeijl.

Kan je dan nog steeds rijk worden?
Je kan net zo makkelijk rijk worden van andere merken.” Wel doen bedrijven zoals Nike en Adidas het goed op de beurs. De waarde van Nike is al zes keer verveelvoudigd en de waarde van Adidas is verdubbeld. “Het is dus zeker waard om een gokje te wagen”, zegt Van Zeijl. Hieronder is in een grafiek te zien hoeveel 100 euro na negen jaar waard is geworden. Misschien is jouw 100 euro binnen negen jaar wel tien keer zoveel waard!

image001