Facebook viert vandaag zijn twaalfjarig bestaan. Ondanks dat het bedrijf met 9,8 miljoen gebruikers nog altijd het grootste social media kanaal van Nederland is, er liggen verschillende andere social media als Snapchat en Instagram . 

Vandaag blaast Facebook twaalf kaarsjes uit, daarbij vieren ze ook Friends Day. Bij het openen van de beginpagina wordt er een gepersonaliseerd filmpje opgestart waarin foto’s en berichten van jouw en je vrienden te zien zijn. Jeroen ’s-Gravendijk, social media expert van TNMF, denkt dat het voorlopig nog niet over is voor Facebook. ‘’Het is nog altijd het grootste social media platform van Nederland. Het is niet voor niks dat veel foto’s van Instagram nog altijd op Facebook worden gedeeld.”

Adverteren

De optie tot adverteren is volgens ’s-Gravendijk een van de sterkste punten van Facebook. “De mogelijkheden zijn enorm. Instagram mist dat ook. Daar is geen optie tot het delen van links.” Vooral het richten op specifieke groepen is handig aan Facebook. ’s-Gravendijk geeft aan dat het mogelijk is heel nauwkeurig te adverteren. Wanneer je wil dat de advertenties bij ouders van kinderen tussen de leeftijd van elf en veertien uitkomt, kun je dat zelf instellen als bedrijf.

Twaalf jaar

Op 4 februari 2004 zag Facebook het licht. Mark Zuckerberg startte het social media platform in de eerste instantie op om studenten van verschillende universiteiten in de Verenigde Staten met elkaar in contact te brengen. Tegen het einde van 2004 kende Facebook één miljoen actieve gebruikers. Precies twaalf jaar later is dat aantal gestegen naar maar liefst 1,39 miljard actieve gebruikers.