In de Amerikaanse politiek gebruiken ze al vanaf de achttiende eeuw een pakkend campagnenummer. Nederlandse politici gaan hier tot nu toe voorzichtig mee om. Henk Dekker, politiek psycholoog, is er van overtuigd dat ook politieke partijen in Nederland steeds meer gebruik zullen maken van campagne-muziek.

 

Het raken van emoties bij de kiezer gaat een steeds belangrijkere rol spelen om stemmen te winnen. “In deze woelige tijden zijn mensen op zoek naar hoop en positiviteit. Muziek leent zich hier ideaal voor”, verklaart de politiek psycholoog. Hij denkt dat Nederlandse politieke partijen zich hier steeds meer bewust van worden.

Rechts en Links

Henk Dekker haalt het boek The Political Brain van Drew Westen aan. De schrijver deed onderzoek naar de rol van emotie in de politiek. Volgens hem zijn rechtste partijen eerder geneigd om op de emotie van de kiezer in te spelen. “Zij aarzelen minder snel om gebruik te maken van muziek in verkiezingscampagnes.” Linkse partijen zijn hier voorzichtiger mee en geven de voorkeur aan talking heads, het beeld van een politicus die in de camera kijkt en praat.

Nederland

Dit onderscheid gaat in Nederland niet helemaal op. De SP maakt veruit het meest gebruik van campagnemuziek. De socialisten hebben zanger Bob Fosko verschillende campagnenummers laten schrijven. In 2010 verscheen er zelfs een videoclip waar voormalig fractievoorzitter, Agnes Kant, dansend stemmen voor de partij probeert binnen te slepen op het nummer ‘’. Mark Rutte gebruikte ‘Viva-la-vida‘ van Coldplay als opkomstnummer bij de verkiezingsoverwinning van de VVD in 2012. Op de aftrap van het verkiezingsprogramma van de PVV maakte Geert Wilders zijn entree op ‘Eye of the tiger‘ van de rockband Survivor.

Muziekkeuze

Volgens de politiek psycholoog moeten partijen bij voorkeur geen gebruik maken van een bestaand nummer. Er zit bijna altijd wel een zin in een lied die niet volledig aansluit bij het partijprogramma. Ideaal is om zelf een kort nummer te laten produceren. President Obama deed dit in aanloop naar de presidentverkiezingen in 2008. “Een bestaand liedje is altijd beter dan geen muziek. Politici die geen gebruik maken van muziek in de verkiezingscampagne laten een grote kans liggen”, aldus Dekker.