Naar aanleiding van het tv-programma Wie is de Mol? zou het aantal zoekopdrachten naar de Dominicaans Republiek flink zijn gestegen volgens een persbericht van Tix.nl. Red Mijn Vakantie zou juist een negatief effect kunnen hebben op het hotelaanbod. Maar hoeveel invloed hebben TV programma’s op het aanbod van reisbureaus?

Jan Rikke Mulder van Solmar Tours ziet er de noodzaak niet van in om rekening te houden met media aandacht. “Specifieke hotels zullen zelf de negatieve aandacht wel merken, maar wij gaan altijd uit van de bevindingen van onszelf en onze klanten. Dus een hotel uit ons aanbod halen alleen vanwege de aandacht van een tv-programma is geen optie.”

Verschil mening klant en Rob Geus

Dat de bevindingen van het programma Red Mijn Vakantie niet altijd overeenkomen met die van de klanten is duidelijk. Zo kwam op 11 oktober 2015 het appartementencomplex Espronceda in Blanes voorbij. Waar in het programma van Rob Geus nog vol schande werd gesproken over het complex, valt de kritiek op de site van Zoover mee. Enkele klagende mensen, maar de meesten spreken zich positief uit over het appartementencomplex.

Wie is de Mol?

Invloed op klanten vanuit tv programma’s lijkt er toch wel degelijk te zijn. Het aantal zoekopdrachten van vliegtickets naar de Dominicaans Republiek is aanzienlijk gestegen, zo staat in een persbericht van Tix.nl. De stijging lijkt parallel te lopen aan de start van het nieuwe seizoen van Wie is de Mol, wat zich op de Dominicaanse Republiek afspeelt.