Met de komst van de cd leek er geen weg meer terug. De plaat leek uitgestorven. Toch zijn er steeds meer mensen die terugkeren naar de geluidsdrager van de vorige generatie. Mensen die niet opgegroeid zijn met de platenspeler ontbreekt het soms aan technische kennis, waardoor ze niet het optimale uit hun plaat kunnen halen.

Maarten Teijen is al meer dan 25 jaar eigenaar van La Scala, een HiFi speciaalzaak in Tilburg, en weet alles van platenspelers en hoe ze werken. Hij heeft ook een verklaring waarom zoveel jeugd terug grijpt naar de plaat. “In wezen is de plaat als geluidsdrager beter dan de cd”, vertelt hij. “Op een plaat staat veel meer informatie dan op een cd. Het harmonische geluid is datgene wat een instrument of stem uniek maakt. Bij een cd is dit verknipt. Dat is niet eens goed meetbaar met apparatuur, maar ons gehoor laat ons niet in de steek. Dat maakt dat de cd wat afstandelijk klinkt.”

“Mensen die het geluid van vinyl niet gewend zijn, zeggen gelijk dat de plaat warmer klinkt. Die uitdrukking is een vertaling van het feit dat ze de correcte harmonische klanken waarnemen”, zegt Teijen. “Dat hele ritueel van een plaatje draaien is leuk, maar het klinkt ook beter. De basis is al beter. Daar hoef je ook geen dure tafel voor te kopen.”

De Spelers

Volgens de winkelier moet je wel op een aantal dingen letten als je een platenspeler koopt. Hij zegt: “Je kan tweedehands draaitafels op marktplaats kopen. Daar zit wel een risico aan. Veel van die dingen hebben dertig jaar op zolder gestaan in de kou en nattigheid. Je moet dan sowieso een nieuwe snaar kopen. Verder moet je dat ding goed schoon maken, oliën en nog veel meer”.

Maar ook met nieuwe spelers moet je uitkijken. “Er wordt een enorme hoop zooi verkocht. Veelal plastic-china-shit. Dat ziet er allemaal leuk en retro uit. Het is allemaal plastic, zo kapot en geen flikker waard”, zegt Teijen over bekende merken zoals Crolsey. “Het komt je plaat ook niet ten goede. De groef waar de informatie in zit, is heel fijn gemaakt. In één millimeter groef zit al heel veel informatie. Daar sta je niet bij stil. Als je dat met een klote pick-upje afspeelt, beschadig je de groef”, vervolgt hij.

De Naald

Ook het schoonmaken van de naald is volgens Teijen erg belangrijk. “Op een nieuwe plaat zit productie vet. Een naald gaat door de groef en de wrijving veroorzaakt warmte, waardoor het aan je naald bakt. Daarmee draai je je platen ook kapot. De naald is gemaakt van diamant. Dit is bikkel hard en slijt niet zomaar weg, maar het wordt wel vies.”

Het doet Teijen deugd dat platen herontdekt worden en is blij dat hij daar een rol in mag spelen. Hij is bang dat jongeren goed geluid niet meer herkennen en denkt dat de draaitafel hen weer scherp zet. “Ik vind het geweldig dat ik met de aandacht voor de draaitafel jongeren weer in contact kan brengen met goede audio weergaven.”