Je loopt een grote loods binnen en wordt welkom geheten met een welkomstdrankje. Wanneer je verder loopt, word je omringd door een mix van alcohol, exotische geuren en zoetigheden. Donderdagavond werd de eerste pop-up foodhall ‘Foodhalen 88’ van Nederland in Tilburg geopend. Wat gaat dit de stad bieden?

Erwin Schellekens is een van mensen die het concept van de pop-up hal heeft uitgewerkt. “Als uitgangspunt wilden we graag kijken wat Tilburg te bieden heeft. We hebben een oproep op Facebook geplaatst voor ondernemers en hadden al snel veel aanmeldingen. Wij zijn met hen in gesprek gegaan en nu staan ze hier. We hebben hierbij vooral ondernemers gekozen die al kantoren in de buurt hadden, maar nog geen écht café of restaurant. Door deze foodhall hopen wij de lokale economie een push te geven. We willen het publiek laten zien dat er zoveel kwaliteit in de stad rondloopt.”

Verwachtingen

“We hopen natuurlijk iets origineels neer te zetten”, vertelt Mandy Beenacker van Dessert Dames, een van de stands in de hal. “Het is de eerste pop-up foodhall van Nederland. Het is iets leuks en nieuws voor Tilburg en de Spoorzone. Mensen moeten denken ‘Ik heb niet in een restaurant gegeten vandaag, maar ik heb zoveel verschillende dingen gegeten dat dit eigenlijk nog leuker is.’ Overal een beetje van proeven. Zo hopen we bijvoorbeeld mensen te trekken die normaal de kroeg in duiken. In plaats daarvan kunnen ze hier alles combineren: een speciaal biertje, een wijntje, een borrelplakje met verschillende hapjes van de buren en de dessertjes kunnen ze bij ons halen.”

Afwisseling

Schellekens: “Het is een hele andere manier van ondernemen. Het zijn jonge ondernemers die op een andere manier voedsel presenteren. Iedereen biedt verschillende, kleine hapjes aan. De mensen lopen wat rond, proeven hier en daar wat en spreken met de producent. Je verbindt hierdoor ook het publiek met de lokale producten.” Ook luistert de organisatie goed naar de vraag van het publiek. “Zondag hebben we proefgedraaid. Toen merkten we bijvoorbeeld dat onze lokale speciaal biertjes leuk gevonden werden, maar ook vrij heftig qua smaak. We hebben toen besloten deze te vervangen door andere, lokale, witte en blonde biertjes. Deze vielen beter in de smaak. Daarnaast hebben we ook een wisseltap in de hal. Hierdoor krijgt het publiek voldoende afwisseling.”

Ook in Tilburg

Eerder werden al de Markthal in Rotterdam en de Foodhallen in Amsterdam geopend. Waarom moeten wij dit nu ook hier hebben? “Als zesde stad van het land mag een foodhall gewoon niet ontbreken. Vijfentwintig jaar geleden zag ik dit concept al wereldwijd ontstaan. En nu was precies het juiste moment aangebroken om er hier in Tilburg mee te beginnen. Het huidige pand kwam leeg te staan en we dachten ‘Nou, dan gaan we het gewoon proberen te realiseren.’ En voila, we zijn er”, aldus Schellekens.

Permanent

In tegenstelling tot andere voedselwalhalla’s is deze in Tilburg niet permanent. Tot wanneer deze hal blijft bestaan, is nog niet zeker. “Tot april blijven we sowieso. Welke datum precies is nog niet helemaal duidelijk. We hebben te maken met de gemeente, zij beslist wat er met het pand gebeurt”, aldus Beenacker. Erwin hoopt dat de gemeente het belang van het concept inziet. “Ik hoop dat we kunnen kijken of er plek is voor een permanente hal. Het is belangrijk voor een grote stad als Tilburg om initiatieven als deze te gaan omarmen en een plek te bieden. Het is helemaal van deze tijd. Als we hip willen zijn, moeten we dit soort ideeën toe gaan laten.