De eerste Solar-Bike van de wereld is een feit. Dinsdag werd de fiets gepresenteerd op de Technische Universiteit (TU) in Eindhoven. De Solar-Bike is de opvolger van de e-bike en deze Solar-Bike moet de elektrische fiets naar een hoger niveau tillen. Deze elektrische fiets vangt zonne-energie en slaat het op in een batterij, zodat je je elektrische fiets niet meer hoeft op te laden.

In het auditorium van de TU in Eindhoven presenteren verschillende bedrijven deze nieuwe fiets. Het team bestaat uit bedrijven zoals Solar Application Lab, een start-up die zich focust op duurzame energie, en Segula. Dit bedrijf richt zich ook op high-tech innovatie. De directeur van Segula, Patrick Smulders, is aanwezig op de presentatie en vertelt: ‘’In januari 2005 is het idee ontstaan voor de Solar-Bike. Wij werden gevraagd om aan dit project mee te helpen.’’ Segula focust zich op het binnenhalen van het zonlicht, het opslaan ervan én ontwerpt de interface. Er wordt ook een app ontwikkeld waarmee je de energielevels  van je fiets bij kunt houden.

Vervoer naar wens

Het bedrijf E-Bike4All is nog de enige die deze fiets in Nederland verkoopt. Directeur van E-Bike4All, Arno Cup, was bij de onthulling. ‘’De fietsbranche loopt zo’n zeventig jaar achter’’, vertelt hij. Cup is van de autobranche naar de fietsbranche verhuisd om de kennis en innovatie van de wereld van de auto’s bij fietsen in te brengen. Volgens Cup zijn er al zo’n 25.000  e-bike’s verkocht in Nederland. Volgens Cup bewijst dat dat de fiets populairder wordt in het straatbeeld.

De prijs van de nieuwe S-Bike, zoals Cup de Solar Bike noemt, zou onder de drieduizend euro moeten gaan liggen. Er is ook een lease-prijs van achtig euro per maand. ‘’De jonge generatie wil niet meer betalen voor bezit, maar voor gebruik. Vervoer naar wens’’, licht hij toe.

‘’Ook bestelbusjes kunnen vervangen worden door bestelfietsen met dit systeem. Net als de melkboer vroeger zijn melk met de fiets bracht. Met meer fietsen in het straatbeeld leven oude tijden straks in een nieuw jasje.’’

 

Beter, zuiniger en gezonder

Iemand die zich ook bezighoudt met het project is Pauline van den Berg. ‘’Er is een toenemend probleem van milieuvervuiling en een toenemend overgewicht’’, vertelt de docente aan de TU. Van den Berg denkt dat deze problemen kunnen worden aangepakt als mensen meer gaan fietsen. ‘’Het is beter voor het milieu, zuiniger voor je portemonnee en gezonder voor je dan autorijden.’’

Nederlands kampioen op de weg, Beloften, Tim Kerkhof, sluit de presentatie af. Hij haalt het doek omhoog en daar staat de S-Bike. De fiets, een zwart herenfiets met lichtblauwe accenten, staat stevig. Het voorwiel is volledig bedekt met zwarte blokjes. Er loopt een grote draad van deze blokjes naar een klein wit kastje op het stuur, de batterij. Kerkhof sluit af met een analyse van de fiets. ‘’Ik vind het wel spannend, het voorwiel zit helemaal dicht.’’ Daarmee doelt hij op de cellen die het zonlicht op moeten vangen. ‘’Zijwind kan dan riskant zijn, maar ik weet zeker dat daar goed over is nagedacht.’’