Hoe de meest sullige en flauwe filmpjes zoveel aandacht krijgen wereldwijd. Memes (filmpjes en foto’s die zich via internet verspreiden) zijn sinds het begin van het internettijdperk steeds groter en groter aan het worden. Zo ook ’Damn Daniel’, de nieuwste internetmeme op dit moment. Ward Janssen, projectleider en curator van Museum Of The Image (MOTI) en Planet Hype, een tentoonstelling over internethypes, vertelt hoe hypes zoals deze ontstaan. ´´Het is leuk, grappig en ook intiem.´´

Dit is dus de grootste internethype op dit moment. Zelfs nieuwswebsites als Buzzfeed geven aandacht aan Daniel. Zijn witte Vans zijn het mikpunt van grapjes en al veel jongeren maken hun eigen ‘Damn Daniel’-video´s. Dankzij sociale media is een simpele student uit Los Angeles in Amerika veranderd in een fenomeen op het internet.

Hoe kunnen simpele filmpjes als die van Daniel wereldwijd zo bekend worden? Janssen vertelt hierover: ‘’Het is het nieuwe tijdperk, door social media zoals Twitter en Tumblr wordt zo’n soort filmpje een hype. Het is niet nuttig en heeft geen nieuwswaarde maar het is een guilty pleasure voor iedereen. Naast het constant consumeren van serieuze berichten via media, is het wel eens leuk om zo’n luchtig videootje te zien.’’ Janssen zegt ook dat het een band schept. ‘’Het vormt een soort van community. Iedereen kent de inside joke die je hebt als je het filmpje hebt gezien. Het heeft de ‘social media X-factor’.’’ De toekomst van de hype van Daniel Lara staat al vast. ‘’Er ontstaat een hype-moeheid, na een tijdje is deze viral niet meer zo groot als dat hij nu is.’’

Naast Daniels overweldigende bekendheid, zit er ook een groot keerpunt aan. Volgens verschillende media is de jongeman, wie op de Riverside High School zit, in elkaar geslagen door drie mannen nadat hij terug kwam van het stappen. Dit deden zij om zijn witte Vans, die een belangrijk herkenpunt van de hype vormen, te jatten en verpatsen op eBay. Bij de foto op eBay, die nu verwijderd is, stond ‘’sorry they’re dirty, they got dirty when he beat his ass’’. Of het een zieke grap is of de akelige waarheid, is nog niet bevestigd door Daniel Lara. Hij ligt nu in het ziekenhuis met serieuze verwondingen aan zijn hoofd, nek en borst.

Zelfs Amerikaans schoonmaakbedrijf Clorox gebruikt Daniel voor hun reclame.

En voor wie zelf als Daniel wil worden, hier een starterspakket!

Hier een kleine top 10 van de grootste internethypes van de afgelopen tien jaar!

Wij als nieuwsredactie konden het niet laten om ons eigen Damn Daniel te maken, met een geheel eigen twist eraan. Onze redacteur Maxime had toevallig haar witte Nike´s aan en our viral was made!