Met Snapchat kan je sinds kort je foto’s bewerken met een leuke filter en kan je zelfs je hele gezicht bewerken. Snapchat groeit uit van een simpel sociaal medium waarmee je foto’s kan versturen voor een aantal seconden tot een serieus groot bedrijf met verschillende tools zoals extra filters en news feeds. Daan van Seeters, social media-expert van Social Inc, vertelt meer over de ontwikkelingen en toekomst van Snapchat.

Er zijn veel ontwikkeling omtrent de app. Zo werden er onlangs verschillende filters toegevoegd. Eerst waren die te gebruiken tegen betaling, maar dat is nu teruggedraaid door het Amerikaanse bedrijf. Dit werd gedaan omdat bijna niemand wilde betalen voor de filters. Nu zijn ze ook bezig met twee nieuwe features: het verkopen van spullen en een verbeterde chat. Zo wil Hearts, uitgever van Cosmopolitan, kleding gaan verkopen via de app. Dit moet gaan gebeuren via Discover, het nieuwsplatform van Snapchat. Van Seeters denkt dat het niet gaat werken en dat het blijft bij het aanprijzen van goederen: ‘’Het verkopen via Snapchat wordt een lastig geval. Dit komt ook door het geld wat je op je account moet zetten. Dit geld wordt overgezet van euro’s naar Snapcash (de betaalmethode van Snapchat) en dat schrikt veel mensen af. Mensen zijn voorzichtig en terughoudend in het zomaar geld overzetten naar apps.’’ De chat krijgt ook een renovatie, zo kan je binnenkort ook bellen en stickers sturen naar je vrienden. Dat blijkt uit een aantal gelekte screenshots. Zoals op de foto’s te zien gaat het veel lijken op de Facebook-messenger.

Zijn de innovaties binnen Snapchat veelbelovend of zijn dit uitwegen om gebruikers te blijven trekken? Van Seeters zegt dat de toekomst geen illusie is: ‘’Het blijft een leuke, bruikbare app. Het trekt niet alleen jongeren, maar ook volwassenen gebruiken Snapchat nu liever. Dit allemaal omdat het niet alleen meer simpelweg foto’s sturen is. Bij Discover kan je nieuws volgen wat vrij makkelijk bereikbaar en laagdrempelig is. Je kan zo een kijkje achter de schermen nemen wat mensen erg bevalt.’’

De filterfunctie van de app kan ook zorgen voor verwarring. In Amerika heeft een meisje haar moederlief laten schrikken. Claire Maughan stuurde een bewerkte foto van haar hoofd naar haar moeder, waarop haar moeder dacht dat ze een allergische notenaanval had.