Unlimited Sports Group, het moederbedrijf van Perry Sport en Aktiesport is failliet verklaard. Volgens retaildeskundige Paul Moers zou dit mede komen doordat de twee sportzaken niet genoeg aan innovatie hebben gedaan.

 “Winkels als Intersport en Runnersworld investeren in hun merk en komen met technologie”, aldus Moers in Goedemorgen Nederland. “Dat heb ik in deze winkels (Perry Sport en Aktiesport, red.) niet gezien. Dat zijn dan dus toch de winkels van vroeger.”

Runnersworld
Dat ze bij Runnersworld Nederland veel aan vernieuwing doen, bevestigt Joren van Beek, retailmanager van het bedrijf. “We zijn constant op zoek naar vernieuwing op het gebied van hardloopschoenen. Dit doen we samen met de grote merken. Maar net zo belangrijk als de technologie in een sportzaak, is de kennis van de medewerkers. Het is namelijk niet mogelijk om een muntje in een machine te gooien, waar vervolgens een duidelijke analyse uitkomt.”

Hardloopanalyse
Jacques Kusters, eigenaar van Runnersworld in Tilburg, beaamt Van Beek zijn woorden. “We maken hier veel gebruik van techniek en vinden het innoveren hierin ontzettend belangrijk.” Naast de felgekleurde hardloopschoenen aan de muur, valt direct het stuk hardloopbaan in het midden van Kusters’ zaak op. Aan het einde van deze baan staan een tweetal schermen en een camera. “Bij ieder persoon hoort een ander soort schoen en om hier achter te komen maken wij een zogenoemde hardloopanalyse. Met het camerasysteem filmen we de klant, die hiervoor een paar keer op en neer de baan afloopt. Zo kunnen we terugkijken op de beweging en houding van iemand.”

Ook ligt er een blauwe mat op de vloer, met daarin een zwart vlak. Deze lijkt verbonden te zijn met de schermen aan het eind van de baan. “Dit is onze ‘RS-scan’”, vervolgt Kusters, “dat is een elektronische plaat waarmee we voeten op elke millimeter kunnen meten en zo de drukpunten kunnen bepalen. In combinatie met het camerasysteem en de expertise van de werknemers zorgen we er zo voor dat de klant een juiste schoen aangemeten krijgt.”

Blijven vernieuwen
Volgens Kusters is het belangrijk om als sportzaak vernieuwend te blijven. “Wij blijven dan ook bezig. Zo zijn we nu bezig met speciale, elektronische zolen, waarmee sporters precies kunnen zien waar hun drukpunten liggen. Op deze manier kunnen we de klant het beste advies en deskundigheid bieden en dat is uiteindelijk waar ze voor komen.”