Onderweg naar plaats van bestemming nuttigt menig Nederlander graag een hapje of drankje in de trein. In de kleine afvalbakjes van de Nederlandse Spoorwegen (NS) komt een enorme hoeveelheid afval terecht. Van plastic flesjes tot papieren koffiebekers en etensresten. Het vuilnis belandt bovendien allemaal bij elkaar, van scheiding is er geen sprake. De personenvervoerder wil in de toekomst proberen een scheiding van dit vuilnis te realiseren.

‘’Op dit moment is er in de treinen onvoldoende capaciteit beschikbaar om afval te scheiden. Je zou kunnen denken aan meerdere vakjes bij ieder zitje, maar deze oplossing is voor de schoonmakers niet ideaal. Deze hebben soms al moeite om de huidige bakjes open te krijgen’’, zegt Martijn Kamans, woordvoerder van de NS.

Proeven met afvalscheiding
Op treinstations worden momenteel actief proeven gedaan met afvalscheiding. Zo is in december in navolging van Rotterdam Centraal, Breda en Arnhem ook een pilot in Zwolle gestart. Op de afvalbakken zijn speciale instructiestickers geplakt. Op die manier worden reizigers geattendeerd op het scheiden van hun afval. In de drie bakken kun je restafval, papier en PMD (plastic, metalen en drankverpakkingen) deponeren.

Reis je met de trein en wil je alsnog je afval scheiden? Dan geldt volgens Ingrid Aaldijk, woordvoerder bij Milieu Centraal de volgende tip: ‘’Als je een niet al te vieze plasticverpakking hebt, of iets van papier, neem het dan mee naar huis of naar een plek waar je het wel gescheiden weg kunt gooien.’’ Volgens Aaldijk, woordvoerder bij Milieu Centraal, is het ook belangrijk dat het afval in de juiste bakken belandt. ‘’Als reizigers het vuilnis in de verkeerde bak gooien, veroorzaakt dit een vervuiling van de afvalstroom. Als dit op grote schaal gebeurt, is een enorme hoeveelheid van het verzamelde afval niet meer te recyclen.’’

Dwang is niet mogelijk
Volgens Kamans is het nog lastig om reizigers te attenderen. ‘’De NS kan mensen niet opleggen om hun afval op stations weg te gooien. Die keuze blijft aan henzelf. Je kunt de bakken wellicht op strategische plekken neerzetten, maar de vraag is of reizigers hier speciaal naartoe gaan lopen.’’ De woordvoerder denkt dat het scheiden van vuilnis in treinen nog meer vragen opwekt. ‘’Als je drie verschillende vakjes maakt, moet de inhoud in aparte zakken op worden gehaald. Het is niet de bedoeling dat het uiteindelijk weer op een grote berg terechtkomt. De vuilniszakken moeten steeds naar een andere centrale, het is gewoon moeilijk haalbaar.’’

De NS is actief plannen aan het bedenken voor afvalscheiding, zegt de woordvoerder. ’’We hebben nieuw materieel besteld, maar je kunt niet per balkon of zitje een gescheiden afvalmogelijkheid creëren. Bovendien lopen er ook nog allerlei kabels in treinen waardoor de ruimte beperkt blijft.’’ Het vervoersbedrijf geeft aan zeker na te denken over mogelijke oplossingen, maar heeft nog geen concrete plannen.