Iedere dag jezelf in een overvolle trein proppen om op tijd op school of je werk te komen. De laatste maanden kijkt menig treinreiziger er niet meer van op. De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft gebrek aan materieel en dat is in de ochtendspits te merken. Consumentenclaim eist daarom namens 8500 reizigers een deel van de reiskosten terug.

Consumentenclaim heeft de NS een ultimatum gesteld. De personenvervoerder zal de gedupeerde reizigers moeten betalen, anders volgt een rechtszaak. Stef Smit is directeur van Consumentenclaim en wil verandering zien. ‘’Er zijn mensen die werkelijk iedere dag moeten staan als zij naar hun hogeschool, universiteit of werk reizen. Een compensatie is op zijn plaats, reizigers voelen zich belazerd.’’


Studenten kunnen ook claimen

Voor studenten is de claim ook toegankelijk, ook al reizen zij met het studentenreisproduct. Smit: ‘’Dat studenten gratis reizen, is een misvatting. De OV-chipkaart zit in de prestatiebeurs verwerkt, maar als zij hun bachelor niet halen, moeten zij dit bedrag terugbetalen.’’

Smit stelt dat de NS de problemen al langere tijd zag aankomen en het ook al had kunnen oplossen. ‘’De NS beschikte naast elektrische treinen ook over treinen die op diesel rijden. De dieseltreinen hadden ze na een onderhoudsbeurt in kunnen zetten. Als ze in 2014 gelijk treinen uit het buitenland hadden gehaald en aangepast, waren deze nu ook inzetbaar. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Er waren voldoende oplossingen denkbaar, maar de NS heeft het af laten weten.’’

Geen garantie op zitplaats

De NS gaf als reactie geen zitplaatsen te garanderen, maar een vervoersplek. Dit spreekt Smit tegen: ‘’In het reglement staat dat NS alle reizigers een zitplaats zal bieden, bijzondere omstandigheden daargelaten. Natuurlijk snappen wij dat er een kans is dat je moet staan wanneer zich calamiteiten voordoen, maar dit gaat te ver. Hier is geen sprake meer van bijzondere omstandigheden, dit gaat te ver.’’

Als je je aanmeldt voor de claim staat Consumentenclaim garant voor het procederen. Smit: ‘’Alleen als we succes boeken moeten mensen die zich hebben aangemeld betalen. Dit gaat om 15 procent van het totaal teruggekregen bedrag.’’ Als iemand honderd euro terugkrijgt van de NS, betekent het dat vijftien euro voor Consumentenclaim is, de rest mag je zelf houden.

Smit stelt dat ze aan de vooravond van een procedure staan. ‘’We verwachten dat er een rechtszaak komt. We moeten de tegenpartij nu nog tijd geven voor een compensatieregeling, maar wij denken dat we naar de rechtbank gaan.’’