Het studentenleven kan zeer stressvol zijn. Urenlang blokken voor die zware toets, informatie in je opnemen in het zoveelste college en dan ook nog een sociaal leven onderhouden. Maar vrees niet: stress kan je makkelijk verhelpen. Masseur Jaap Spreeuwenberg geeft tips voor de stressvolle student.

Masseur Jaap Spreeuwenberg van Het Massagehuys kreeg de laatste jaren steeds meer jonge mensen onder handen met stressklachten. Hij stelt dat jongeren tegenwoordig toegang hebben tot meer informatie en dingen om te checken, wat wel eens kan leiden tot meer stress. “De smartphones met de berichten en meldingen van social media blijven natuurlijk komen, en dan heb je ook nog je studie waar je gefocust voor moet zijn,” vertelt hij. “Probeer daarom deze tips eens en je zult merken dat je zelf wat aan stress kan doen.”

Tip 1: Neem rust van je smartphone

Door de constante prikkels die we krijgen, door e-mails, facebookmeldingen en whatsappberichten, komt er geen rust. Dit kan ertoe leiden dat je niet geconcentreerd te werk gaat. “Het duurt ongeveer tien minuten voordat je écht in een onderwerp zit. Dus als je de studieboeken induikt is het verstandig je telefoon uit te zetten. Hierdoor blijf je in de flow en word je er niet steeds uitgetrokken door een melding, ” stelt Jaap. Ook adviseert hij om een uur voordat je gaat slapen, geen schermen meer te bekijken. Het zogenaamde blauw licht dat je smartphone projecteert, heeft voor sommigen een uitstellende werking. “Je komt hierdoor moeilijker in slaap en we weten dat slaaptekort één van de belangrijkste stressoorzaken is.”

Tip 2: Gebruik anijs

Deze specerij heeft een bijzonder sterke smaak maar kan ook buiten de keuken worden ingezet. “Zet eens een bakje met anijszaad- of olie onder je bed. De geuren die dan vrijkomen, zorgen ervoor dat je fijner gaat dromen, ” stelt Jaap. Een droom die langer duurt en intenser is, heeft volgens hem een stress verlichtende werking.

Tip 3: Zorg goed voor je lichaam

“Dit klinkt misschien vanzelfsprekend. Maar stress slaat zich op in je lichaam en kan leiden tot allerlei klachten. De balans tussen lichaam en geest is erg belangrijk, ” vindt Jaap. Je medestudenten kunnen hier een rol in spelen. “Vraag gewoons eens aan een klasgenoot om je schouders te masseren. Natuurlijk weet niet iedereen waar precies die drukpunten zitten waar stress zich ophoopt. Toch kan het al werken als het daarboven gewoon een beetje losgemaakt wordt.” Nog een praktische tip: trek een denkbeeldige lijn naar beneden bij je duim- en wijsvinger. Het punt waar de lijnen elkaar kruisen, is namelijk een stresspunt. Jaap: “Dit is een van de belangrijkste plekken op je lichaam waar stress zich ophoopt. Masseer dit punt met je andere hand voor een aantal minuten en je komt helemaal tot rust.”

Voor nog meer praktische tips check je de site(linkje) van Het Massagehuys

Het drukpunt onder duim- en wijsvinger:

 

 

Image Credits: Flickr