De eerste bushalte met vloerverwarming is een feit. Het Zuid-Hollandse Heenvliet heeft de primeur. De reden voor het systeem is dat mensen in de winter geen last meer hebben van gladheid bij het busstation. Is dit een systeem wat we in de toekomst nog vaker terug gaan zien?

Ron van Wijk, projectleider van GFSC Consultants and Engineers, vertelt dat ze al een tijdje bezig zijn met het ontwikkelen van een systeem voor trottoirverwarming. Via de blindegeleidelijnen is de GFSC op het idee gekomen. “We wilden deze paden ijsvrij maken omdat slechtzienden soms in de winter hierdoor niet eens naar buiten durven.”

Beter openbaar vervoer
Deze vloerverwarming werkt volgens Van Wijk mee aan de verhoging van de kwaliteit van het openbaar vervoer. “Met deze toepassing willen wij het ov nog hoogwaardiger maken. Er wordt op dit moment al heel erg veel aan gedaan. Denk bijvoorbeeld aan wifi in de bussen.” Maar de achterliggende gedachte is meer dan alleen betere bussen vertelt Van Wijk: “We willen het voor de mensen nog aantrekkelijker maken om een dagje met de bus te gaan in plaats van met de auto.”

Toekomst
In de toekomst is er volgens Van Wijk veel meer mogelijk. “We focussen ons nu vooral op de drukke routes waar de bussen veel mensen vervoeren. Dat kan dus in alle grote steden zijn.” De mogelijkheden reiken nog verder dan busstations. Ook de blindegeleidelijnen kunnen met dit systeem ontdooit worden in de winter. “De lijnen zijn natuurlijk niet overal waar een bushalte is. Maar je kan dit dus wel groter maken. Dus het systeem toepassen op plekken als stationspleinen.”

 

Bron beeldmateriaal: flickr.com