Gratis schoenen vangen, een biertje drinken en kijken naar Fresku die met vlees gooit. Donderdag 3 maart was de opening van de nieuwe Go Britain, met als concept Rib.Eye.Steak. Mark Leenders, regiomanager van onder andere de vestiging in Tilburg, spreekt vol lof over het openingsfeestje.

Het concept van de avond is simpel: rapper Fresku staat op een balkon waarvan hij stukken vlees naar beneden gooit. De gelukkige vanger die een steak pakt, krijgt een gratis paar sneakers mee. Op elke steak staat een etiket van de desbetreffende sneakers die hij/zij heeft gewonnen. Met dit concept zorgt Leenders ervoor dat er meer mensen komen. Het feestje krijgt steeds meer aandacht met de komst van Fresku. ‘’We wilde een bekende kop hebben. Fresku komt uit Brabant en hij past bij onze doelgroep. Hij komt al jaren lang bij ons over de vloer, daarom was de ingang naar hem makkelijker.’’

Rond half zeven is het al bomvol voor de winkel. Om ze alvast warm te draaien worden er plastic opblaasballonnen in de vorm van steaks naar beneden gegooid. Veel mensen denken dat dit al de steaks zijn waarmee ze gratis schoenen winnen, maar dit is niet het geval. Iets over zeven komt Fresku aan. Het publiek wordt enthousiast als ze hem zien. De Eindhovense rapper betreedt het gebouw en gaat vervolgens meteen naar boven. Dan ontstaat er een gekkenhuis. Wanneer Fresku de pakken met vlees naar beneden gooit, worden de mensen helemaal uitzinnig. Iedereen probeert de gratis sneakers te bemachtigen. Soms scheuren de pakken open en vliegen de stukken vlees door de lucht. Veel boze mensen roepen naar de rapper dat hij hun kant op moet gooien. Er wordt geduwd, geschreeuwd en gelachen. Rond half acht is het tijd om het gebouw te betreden. De mensenmassa gaat als een trechter naar binnen. De toegangskaartjes worden ingenomen door de bewaking en het feest kan beginnen.

Steaks in de lucht bij Go-Britain from Nick Kreukniet on Vimeo.Vimeo.

Het ontwerp van de winkel is een soort strakke supermarktstijl. Je hebt vitrines met kleding en een volle wand met schoenen. Dit concept was al eerder in Rotterdam te zien en is nu overgewaaid naar Tilburg. Go Britain-eigenaar Dick Admiraal is het brein achter het idee. Leenders vertelt hierover: ‘’Hij wilde iets anders doen in deze tijd met de V&D en de Aktiesport die het niet redden. We moesten iets maken wat spraakmakend was en waarover gepraat zou worden. Toen zijn we een soort van ‘supermarkt’ begonnen. Het begrip rib eye steak is het beste stukje vlees van de koe. Onze winkels streven naar het beste stukje vlees van de kleding.’’

Boven op het balkon staat ook Ard van den Brandhof, rayonmanager en die avond de man met de megafoon. Hij motiveert het publiek en kondigt Fresku aan. ‘’De avond is aan in Tilburg. Ik zou niet weten hoeveel man er staat, maar het is volle bak. Ik heb veel boze maar ook vooral blije gezichten gezien. Als dit soort dingen gedaan moeten worden, ben ik de bedrijfsclown. Dan krijg ik een paar pilsjes en consumptiebonnen en dan doe ik wel mee!’’ Hij gooit zo af en toe ook een plastic steak naar beneden ‘’Ik woon zelf op de tweede verdieping in een appartement en daar gooi ik soms ook iets naar buiten maar dan staat er niemand, haha!’’