Vegetarisch en veganistisch Nederland verzamelde zich op zondag 6 maart in de Jaarbeurs Utrecht. Het van oorsprong Duitse Veggieworld kwam voor het eerst naar Nederland. Een dag vol vegans, woordspelingen en hongerige mensen.

Direct bij binnenkomst word je begroet door de geur van knoflook. Op het hoofdpodium staan pannen, borden en een flink aantal groenten voor een kookdemonstratie. Drie vrouwen laten zien hoe je een biologische knoflook het beste bereidt. Om hen heen staat het vol van de mensen met allemaal een bordje eten in hun hand. Dat het hier vooral draait om eten, is duidelijk. De mensen met een vegan lifestyle komen hier om inspiratie op te doen. Zo ook bezoekster Kathleen Croese. Ze is al vijftien jaar vegetariër en bezoekt vaker dit soort beurzen. “Als je al deze stands met al dat eten ziet, besef je pas hoeveel keus we hebben. Ook als vegetariër. Al wat ik hier zie, neem ik in me op zodat ik het thuis kan gaan bereiden”, vertelt ze. Haar vriendin Julie Falkenburg is flexitariër: “Dat betekent dat je minder vlees eet. Nu eet ik nog één á twee keer in de week vlees of vis. Dat wil ik op termijn helemaal niet meer gaan doen. Dan pas ben ik een echte vegetariër.”

20160306_131044

Doel

“Een van de doelen”, zo vertelt organisator Hendrik Schellkes, “is om mensen die geen vegetariër zijn, te inspireren. Zo’n twintig procent van de bezoekers is zelf geen vegetariër of veganist. Wij hopen ze ervan bewust te maken dat er ook zonder vlees lekker gegeten kan worden. Hier laten we zien hoe je creatief kan koken met groenten en biologische producten. Het allernieuwste is vertegenwoordigd op deze beurs”, vindt hij. Volgens Schellkes valt het op dat er vandaag veel jongeren zijn. “Het is een divers publiek, met zeker ook veel jongeren. Wel zijn ze – zo merk ik – moeilijker om te overtuigen. Het duurt vaak een tijdje voordat ze helemaal overgaan op vegan. We willen ze natuurlijk niets opdringen, en meestal wordt na een bezoek de eerste stap richting minder vlees gezet”, concludeert hij.

20160306_134626

Vegetarisch schoonmaakmiddel

Naast kramen met vers fruit, groenten en vleesvervangers, zijn er ook kramen met boeken en kleding. Natuurlijk wel biologisch afbreekbaar én gemaakt van volledig gerecycled materiaal. Zo ook bij de kraam van Henny Smeijer. Hij verkoopt ‘vegetarisch schoonmaakmiddel’. “De mensen die hier komen, zijn verbaasd dat er zoiets bestaat. Dit schoonmaakmiddel is volledig milieubewust en vrij van dierlijke middelen.” Volgens Smeijer groeit deze lifestyle nog steeds. “Ik merk dat er steeds meer mensen bewuster met eten omgaan. Ze eten minder vlees en letten beter op het milieu. Ook merk ik dat bezoekers het niet over de prijs van het product hebben. Echte kwaliteit wordt gewaardeerd, de prijs komt later wel.”

20160306_134754

Powerpeul

Originele namen en woordgrappen worden ingezet om een leven zonder vlees te promoten. Biopagne (biologische champagne), Crêpe de la Crêpe, Skiwater, Happy Herbi en de Powerpeul; zomaar een greep uit de namen van de vele stands die vandaag de Jaarbeurs vullen. Toch is het volgens bezoekster Ingrid van der Ploeg, nu twaalf jaar vegetariër, allemaal niet zo divers en origineel als het lijkt. “Ik zie hier geen nieuwe dingen. Voor nieuwe of aspirant vegetariërs zal het wel interessant zijn en kunnen ze overtuigd raken. Voor mij geldt dat niet”, zegt ze. Van Der Ploeg komt hier vooral om met mensen te praten en zo inspiratie op te doen. “Momenteel probeer ik zoveel mogelijk veganistisch te eten. Dus geen producten meer waar dieren aan te pas komen. De kaas is nog wel moeilijk om te laten liggen, maar op termijn word ik een veganist.”

Voor de hamburgerstand vormt zich een lange rij. “Ik heb zin in een lekker stuk vlees”, roept een meisje lachend. Maar nee: het is geen vlees, maar tofu, de bekendste vleesvervanger. Om de rij staan kraampjes met kookspullen en schilderijen. Wie verder doorloopt, komt terecht in de Red Room. Daar praat een spreker van een milieuorganisatie over de gevolgen van vlees eten. Het is iets wat de bezoekers schijnbaar al weten, want het is er niet druk.

Voor organisator Schellkes was de beurs een succes. “We kregen vooral positieve reacties en de kaartverkoop ging erg goed. Daarom hebben we besloten dat de beurs volgend jaar terugkeert”, vertelt hij enthousiast.

Ben je benieuwd naar de vele stands? Kijk dan op de site voor een overzicht

 

Image credits: wikimedia