Zoals vele mensen noemen ook veel media, zoals Telegraaf, NRC en NOS, het tijdperk waar we nu in leven het digitale tijdperk.  Sinds de komst van de eerste iPad in 2010 werd er al geschreven over de toekomst van de digitale wereld en hoe de digitalisering de maatschappij zou veranderen. Techredacteurs Marc Hijink (NRC) en Thomas Moerman (NU.nl) reageren op de visies van zes jaar geleden.

Tekst door: Martijn Hoeben en Chris Gijzen
Video door: Chris Gijzen
Audio door: Martijn Hoeben
Tool door: Chris Gijzen

Een van de verwachtingen uit 2010 stelt dat digitale content meer aandacht moet krijgen en de kranten moet gaan ondersteunen. Het Nederlands Dagblad was een van de bladen die dit verkondigde. Hijink  zegt onder andere dat digitale content belangrijk is geworden. “Digitale distributie levert wel minder op dan op papier”, voegt hij toe.

Moerman erkent zowel de digitale als de papieren kracht, maar hij vertelt ook waarom digitaal voordelen heeft. “Op papier is er minder mogelijk dan digitaal, denk aan filmpjes en interactieve infographics.”

Weg met die filecase
Later in 2011 verwacht onder andere De Telegraaf dat grote documenten en kasten vol ordners verleden tijd zijn. In het bedrijfsleven wordt alles opgeslagen in een ‘cloud’ en via tablets kan het vervolgens weer worden opgehaald. Het proces van een bedrijf dat volledig digitaliseert wordt ook wel een ‘paperless office’ genoemd.

“Je ziet dat meer mensen met een laptop rondlopen”,  zegt de NRC-redacteur over dezelfde visie. “Maar dat ‘paperless office’, dat bestaat nog steeds niet. Er gaat wel minder papier rond. Je ziet vooral veel smartphones, die iedereen tegenwoordig op zak heeft. Het aantal mensen dat mailtjes nog uitprint is zeer beperkt.” Een plausibele stelling volgens Hijink.

Moerman zegt hierover niet genoeg ervaring te hebben met bedrijven die veel uitprinten. “Af en toe een formuliertje of een vliegticket”, voegt hij eraan toe.

Toekomst van kranten
De Volkskrant spreekt in 2011 de verwachting uit dat de New York Times in de nabije toekomst niet meer op papier gedrukt wordt. Dat zou voor Nederlandse kranten ook kunnen gebeuren. Hijink reageert hier nuchter op: “Je kan natuurlijk zeggen dat het op een dag niet meer op papier verschijnt. Maar de vraag is wanneer”, stelt hij duidelijk. Ook denkt hij dat er een reden is om de krant te houden. “Papier levert meer op via advertenties, en de New York Times heeft nog steeds een gratis papieren versie omdat de krant geen abonnees kwijt wil.”

Moerman denkt ook niet dat de Nederlandse kranten zullen verdwijnen. “De kranten hebben ontzettend veel kwaliteit en ervaring in huis, daar is altijd een markt voor. In welke vorm, is de vraag.” Hij licht verder toe: “Ik denk niet dat mijn kinderen Het Parool of het NRC nog als papieren krant zullen ontvangen. Maar ik denk wel dat een aantal van die merken nog zal blijven bestaan, waarschijnlijk alleen in digitale vorm.”

Papier: een behoefte?
Waar gebruik jij papier nog voor? Deze vraag stelden we aan het winkelende publiek in Tilburg. Ook nemen we een kijkje bij drukkerij Gianotten en vragen hoe afhankelijk zij nog zijn van papier

Digitalisering in het werkveld
‘Jong geleerd, oud gedaan’ klinkt het gezegde. Op basisscholen speelt de digitale manier van werken ook een grote rol. Zo streeft ook Skozok, een bassischolen gemeenschap rondom Veldhoven, naar beter leren en het nieuwe werken. Mart Kuijpers, hoofd ICT van Skozok, vertelt hier meer over. Daarnaast vertelt Jordie van Berkel-Schoonen ,van het bedrijf F-Fort, over haar invloed op het nieuwe werken in het bedrijfsleven.

Maar hoeveel papier verbruik je echt?