Door: Robin Heerkens en Nick Kreukniet

Virtual Reality (VR): een term die je vast al vaker gehoord hebt. Er zijn steeds meer initiatieven – zelfs vanuit sectoren als de bouw en de zorg. Met behulp van een VR-bril, een simulatie of een VR-experience, kun je een product verkopen, een filmpje nóg intenser beleven of patiënten behandelen. Tijd om te gaan kijken naar de huidige staat van VR. En misschien nog wel belangrijker: wat hebben we eraan?

In de jaren 90’ is het al eens geflopt. Computers, beeldschermen en bewegingssensoren waren toen technisch gezien niet goed genoeg. Toch lijkt er nu, met de huidige generatie VR, een doorbraak te komen. Steeds meer bedrijven wagen zich eraan. Coca-Cola en McDonalds bijvoorbeeld, beiden met een ‘kartonnen’ VR-bril. Schuif er je telefoon in en ervaar volledige bewegingsvrijheid. Het zou een ‘extra dimensie’ geven tijdens het kijken naar een film of het spelen van een game. Naast de opkomst van de kartonnen brillen, kom je ook steeds vaker de naam Oculus Rift tegen. Dit is een bril waar Facebook in investeerde. Oculus is een populair VR-merk en onderscheidt zich door de hoge beeldresolutie en precisie. Hij komt later dit jaar op de markt en is vooral bedoeld voor gaming.

vr

De grote doorbraak

VR-expert Tim Nijland vindt de Oculus Rift, die minstens 741 euro kost, erg duur. “Het is voor de gewone consument niet te bekostigen en je hebt er ook nog eens een desktop van ruim 1200 euro voor nodig.” Nijland, werkzaam als blogger en VR-watcher, volgt de ontwikkelingen op de voet en is er niet van overtuigd dat het momenteel een doorbraak beleeft. “2016 is niet het jaar van de VR, zoals al vaker werd gezegd. Het is zeker zo dat consumenten en bedrijven er meer te maken krijgen en er hun eigen draai aan geven. Maar het staat echt nog niet op een doorbraak”. Nijland denkt daarom niet dat consumenten dit jaar massaal VR gaan gebruiken. “Over 5 á 10 jaar verwacht ik dat het volledig geïntegreerd is. Voor nu zijn er, vooral voor de ‘normale’ consument, te weinig opties. Vooral de kosten en het gebrek aan een referentiekader spelen daarbij een rol. Er is geen standaard”, stelt Nijland. Volgens hem moet VR niet onderschat worden. “Dit is na radio, TV en gaming de volgende grote mediarevolutie. En ook meteen de laatste. Je kunt een beleving zo intens en uitgebreid meemaken. Vooral op het gebied van simuleren en visualiseren is het een enorm grote revolutie.”

Empathie voor dementie

Virtual Reality kan ook een maatschappelijke functie vervullen. Into D’mentia is daar een voorbeeld van. Door middel van ‘Mixed Reality’ komt de bezoeker in een ruimte waarin hij kan ervaren hoe het is om met dementie te leven. Voor dit trainingsprogramma ontwikkelde het bedrijf een woonkamer waarin verschillende virtuele elementen zitten. De deelnemer doorloopt die kamer en ervaart problemen die een dementie patiënt dagelijks ondervindt. Het doel van Into D’mentia is om de zorg voor dementerenden te verbeteren.

Nieuwsredactie nam een kijkje bij de Into D’mentia-container in Tilburg.

De funfactor

Virtual Reality heeft ook zijn weg gevonden in de commerciële wereld. Dat merkt ook Björn Bouwmeester, van bouwbedrijf Heembouw. “Vooral bij het visualiseren van een project kan het een toegevoegde waarde hebben.”

Bouwmeester vertelt dat Heembouw veel werkt met het BIM-systeem. Hiermee kan een project in aanbouw virtueel worden nagebouwd. Investeerders zien op deze manier precies hoe het gebouw er uiteindelijk uit komt te zien, en krijgen zo een beter beeld van het bouwproces. “Ook voor de mensen op locatie, zoals de timmerlieden, is dit erg handig. Door voorafgaand een inkijkje te krijgen, kunnen onze werknemers beter plannen.”

Heembouw

“Steeds meer bedrijven wagen zich aan VR-producties. Het heeft nog wel een bepaalde funfactor. Als ik bij onszelf kijk, zie ik dat het nog op een kantelpunt zit. We moeten veel geld investeren om ermee te kunnen experimenteren”, stelt hij. Het bouwbedrijf experimenteert ook met de traditionele vormen. “Momenteel proberen we onze eigen cardboardbrillen uit. Je kan dan een gebouw doorlopen waar we momenteel aan werken en zo het pand verkennen. Zo’n productie lieten we maken voor een beurs een tijdje terug. Je merkt dan dat de reacties erg positief zijn. Toch denk ik, gezien de kosten, dat VR een wat serieuzer aanzien moet krijgen voordat er meerdere bedrijven mee aan de slag gaan.”

Naar de bios met je mobieltje

Het entertainmentgehalte bij Virtual Reality is hoog. Begin maart opende in Amsterdam de eerste VR-bioscoop ter wereld. Geen ‘witte doek’ hier, maar een ruimte vol mensen die allemaal een andere kant op kijken. Je mag namelijk zelf bepalen hoe je de film beleeft en dus ook welke richting je inkijkt.

afbeelding

Bezoekers krijgen hun eigen bril met telefoon. Zo kunnen ze – met koptelefoon op – los van elkaar een film beleven. Nieuwsredactie ging langs bij Jennis Jongerius van de VR-cinema. Hij vertelt hoe het momenteel gaat met de bioscoop.

Doe-het-zelf

Of dit jaar ‘het jaar van de Virtual Reality’ wordt, is nog maar de vraag. Maar wil je nu zelf ook aan de slag met VR? Kijk dan hieronder naar de tijdlijn. Je ziet precies welke initiatieven er recent lanceerde en welke brillen er momenteel te koop zijn.

Image Credits:

Heembouw

Oculus

Oculus 2