Het lijkt net een grafstemming”, aldus Ben Posthumus, mediatrainer bij Silent Speakers, over het optreden van Rob Heesen bij NOS OP 3. De topman van Blokker sloeg de plank volledig mis met uit het hoofd geleerde antwoorden en eindeloze herhalingen. Na het interview wist heel Nederland dat er een ‘radicale ingrijpende transformatie’ zou plaatsvinden bij Blokker, maar wist niemand wat dit inhield. Hoe doe je dat nu eigenlijk wél, praten tegen journalisten? Mediatrainers Serge van Rooij en Ben Posthumus geven je tips.

Sla niet door in je kernboodschap

”Het is goed om een kernboodschap te hebben, maar herhaal dit niet eindeloos. De oplossing is bruggen bouwen: geef antwoord op de vraag van de journalist en ga vanuit daar verder naar je kernboodschap”, aldus Serge van Rooij van communicatiebureau Bex.

via GIPHY

Ben transparant

Je werkt bij een callcenter en krijgt een journalist aan de telefoon. Wat doe je? Ben Posthumus van bureau Silent Speakers: ”Als je iets niet weet, zeg het eerlijk. Als je iets niet mag zeggen, leg dit dan uit. Consumenten blijven het meeste vertrouwen in je hebben als je transparant bent.”

via GIPHY

Bereid je voor op lastige vragen

”Vaak kun je al weten welke vragen zeker gesteld gaan worden. In het fragment van de Blokker gaat dat bijvoorbeeld om de vraag wat het gevolg is voor het personeel. Zorg dat je hier al van te voren een antwoord op hebt bedacht”, meldt Posthumus. Van Rooij sluit zich hier bij aan: ”Zorg dat je niet voor verrassingen komt te staan.”

via GIPHY

Let op je houding

Van Rooij benadrukt dat je houding van belang is: ”Sta met beide voeten op de grond, dan sta je dit ook figuurlijk. Zorg ook dat je, je hoofd rechtop houdt.”

via GIPHY

 

Ben ontvangersgericht

”Het is belangrijk dat je boodschap gericht is op de ontvanger in plaats van op de zender. De gevolgen moeten duidelijk zijn voor de consument”, benadrukt Posthumus.

via GIPHY

 

En zo dus niet…