Van een afstandje naderen twee fietsers de rotonde aan de Monseigneur Diepenstraat in Den Bosch, van beide kanten een. Een automobilist komt van de andere kant en probeert rechts af te slaan, maar lijkt te schrikken van de fietsers die van beide kanten aan komen snellen. Met een noodgang remt de auto, die nog maar net kan stoppen voordat een fietser wordt geraakt. De fietser is boos, de auto toetert. Maar, er zijn geen gewonden.

Dagelijkse kost
Dat mag best een wonder genoemd worden, aangezien er bijna dagelijks wél ongelukken gebeuren. Daarom opperde De Bossche Volkspartij voor een plan waar de wijkraden hun mening mogen geven over de gevaren van deze rotondes, om zo het een en ander aan te gaan passen. Volgens Jan, ironisch gezien een fietsenmaker die grenst aan zo’n tweebaanse rotonde, is dat nodig ook. “Dagelijks gaat het hier mis. De rotondes zijn erg onoverzichtelijk en de snelheden liggen hoog. Als mensen zo rond een uur of vier a vijf op deze rotondes rijden, wanneer ze terugkomen van hun werk, is het er erg druk.”

IMG_0492

Een soort rotonde
Even verderop, bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR), maakt Erik Halbraken zich klaar voor zijn praktijkexamen. In eerste instantie zegt hij dat de rotondes niet zo’n probleem vormen. “Als je goed oplet, valt het allemaal wel mee”, zegt hij. Zijn instructrice Astrid van den Berg valt hem al snel in de rede. Volgens haar zit daar wel een kern van waarheid in, maar zou het verkeer veiliger voor elke weggebruiker kunnen en moeten zijn. “Ze zouden één soort rotonde moeten maken, waar dezelfde regels gelden. Een rotonde waar fietsers van een kant komt en waar duidelijk is wie er voorrang heeft, zou al een hoop schelen. Het gaat tegenwoordig allemaal zo snel.”

IMG_0502

In die mening kan Erik zich toch ook wel vinden. Het zou volgens hem wat meer rust opleveren in de auto. “Je zou dan meer overzicht hebben waardoor je situaties beter kan beoordelen, dat scheelt.”

Studente Fleur (19) maakt dagelijks gebruik van de rotondes, zowel als ze in de bus zit als wanneer ze zelf op de fiets zit. Volgens haar zijn de rotondes voor beide partijen vervelend. “Als ik in de bus zit merk ik dat de chauffeurs vaak pas op het einde lijken te zien dat er iets aankomt. Wanneer ik zelf fiets, zie ik pas laat wie er nou voorrang heeft. Dat gaat soms maar net goed.”

IMG_0487

Tweebaans niet per se gevaarlijker’
Niet iedereen is van mening dat de onoverzichtelijke rotondes de oorzaak van ongelukken zijn. Verkeersdeskundige Henk de Winter vindt dat de weggebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor de veiligheid. “Dat is altijd zo. Fietsers kiezen de kortste weg om op hun bestemming te komen en een tweebaansrotonde maakt het niet per se gevaarlijker.”

‘Verantwoordelijkheid ligt bij weggebruikers’
Het overleg dat gevoerd gaat worden met de wijkraden, haalt volgens hem dan ook weinig uit. “Wel is het goed dat er even extra aandacht aan deze plekken wordt besteed. Dat was in 2013 ook al het geval. Ik denk dat het met een sisser afloopt. Maar weggebruikers bepalen zelf hoe veilig een rotonde kan zijn. Wij houden zelf veel onderzoeken en controleren de veiligheid.”

Fietsenmaker Jan vindt dat er wel degelijk iets moet veranderen aan de rotondes, maar geeft wel aan dat hij extra inkomsten genereert door de ongelukken. “Maar, het belangrijkst vind ik de veiligheid. Dat er maar zo minder ongelukken mogen gebeuren”, sluit hij af.