Paire de Loule, Bal Que Jus en Lille Coeurt. Drie van vele teksten die Nick van Mourik (27) en Tom Haenen (26) met twee andere vrienden bedachten voor hun kledingmerk Cheaque. ‘’We zitten soms wel avonden lang te brainstormen voor nieuwe teksten, maar als je om vier uur ´s nachts in de stad hangt en ladderzat bent, bij wijze van spreken, dan valt ie.’’

Het idee ontstond vijf jaar geleden. Tom Haenen: “Ik ben heel creatief en hou van tekenen. Ik weet nog dat ik op zondagmiddag altijd een gehaktbal met jus bestelde. Vervolgens keek ik naar de Franse modescene waar je ook shirts hebt met allemaal Franse teksten, maar niet wist wat het betekende.’’

Toen ontstond het idee om verschillende uitspraken op een hele platte manier op de hak te zetten. “Bal Que Jus, dat ziet er heel fancy Frans uit, maar het is eigenlijk superplat”, aldus Haenen. We hadden daarnaast ook al Paire de Loule liggen, want wij zeggen altijd tegen elkaar: ‘’Eey pèèrdelul!´ Zo simpel kan het zijn.’’

naamloos

Presentatie
Linksback Mitchell Dijks van Ajax speelde vorig jaar nog bij Willem II. Dankzij Dijks werd Cheaque landelijk bekend doordat hij een shirt van Cheaque droeg bij zijn presentatie bij Ajax.

Nick van Mourik: ‘’We leerden hem kennen via ons sponsorschap bij Willem II. We vroegen aan hem of hij voor ons een fotoshoot wilde doen. Dat hebben we in maart 2015 gedaan. In Tilburg zag je al dat het begon aan te slaan. Er kwamen ook al wat mensen uit Amsterdam die shirts bestelden.´´

Vervolgens gaan Nick en Mitchell Dijks een tijdje later een kop koffie drinken. “Hij zei: ‘Ik vind de teksten zo leuk. Ik ga jullie merk groot maken.’ Op zo’n moment denk je: Tof als jij dat zegt, maar we gaan het wel zien. Ondertussen waren we wel al een beetje aan het speculeren over wat Dijks zou gaan doen.´´

‘’Op een gegeven moment na een shoot zegt hij in de auto: ‘Nick, ik ga binnenkort naar Ajax en ik ga jullie helpen.’ Toen zei ik nog gekscherend: ‘Dan gade gij zeker een Cheaque shirtje dragen tijdens de presentatie?´ Wij dachten: Dat doet hij toch niet. Je gaat naar Ajax. Dan trek je een overhemd aan. Je zit notabene naast Marc Overmars en Frank de Boer.’’

Hij stuurde mij die donderdag een selfie met het Paire de Loule-shirt. Maar nog steeds dachten wij: Ja dat gaat hij echt niet aantrekken.

De dag erna werd Dijks gepresenteerd. Hij had zich aan z’n woord gehouden.

Booming
Iedereen dook, naast het transfernieuws, ook op het shirt. “Voetbalzone, Voetbalprimeur en VI besteedden er aandacht aan. Facebook ontplofte met allemaal reacties van ‘Wat staat er nou?’ Paardenlul?! Binnen twee dagen waren alle shirts uitverkocht.’’

Het succes overdonderde de jongens. “We moesten meedelen dat er een levertijd was van een twee a drie weken, omdat we op dat moment niet aan de vraag konden voldoen. Tussen januari en juni hadden we zeventig orders. Na de presentatie hadden we zeventig orders in een uur.’’

Shortlist
Aan inspiratie geen gebrek bij de jongens. Nick: ‘’Na Paire de Loule en Bal Que Jus hebben we een shortlist opgesteld met woorden. Ook krijgen we ontzettend veel aanvragen van mensen die ons suggesties geven. Zo zijn onder andere Couqe Bâquer en Pas N’est Couque ontstaan uit de hoofden van anderen.’’

De jongens houden ook creatieve sessies om nieuwe teksten te verzinnen. Tom: ‘’We zitten soms wel avonden lang te brainstormen voor nieuwe teksten, maar als je om vier uur ´s nachts in de stad hangt en ladderzat bent, bij wijze van spreken, dan valt ie.’’

naamloos 2