“Fuck you, Primark en alle andere eenheidsworsten! Wij zijn ook goedkoop!”, zegt Femke van Werde, eigenaresse van Ellie’s Kledingkast, stellig. Haar shop-in-shop bij kringloopwinkel Het Goed in Eindhoven zorgt voor hergebruik van kleding. Dit is één van de velen initiatieven voor duurzamere kleding na de instorting van een kledingfabriek in Bangladesh in 2013.  

Matthijs Kettelerij, communicatiemanager bij Urgenda (organisatie voor duurzaamheid in Nederland), ziet de ramp in Bangladesh als een keerpunt in Nederland op het gebied van duurzame kleding. “Er zit nog steeds heel veel fout, maar mensen worden zich nu veel bewuster en willen meer weten over waar hun kleding vandaan komt.”

Zo ontstond ook het idee van Van Werde om duurzamer om te gaan met kleding. Zij keek op een gegeven moment in haar kast en vond veel kleren met de labels er nog aan. Na gesprekken met vriendinnen is ze kleding gaan ruilen. Hieruit ontstonden kledingruil evenementen, wat uiteindelijk uitgroeide tot Ellie’s Shop. “Het is niet begonnen met het feit dat ik per se duurzaam wilde zijn. Het is ontstaan uit mijn eigen behoefte. Nieuwe kleding maar toch goedkoop.”

Winkels
Kettelerij merkt dat mensen vaak wel duurzamere kleding willen, maar dat ze niet weten hoe ze daar aan komen. “Winkels lopen een beetje achter wat dat betreft, zij laten nog niet goed zien waar duurzame kleding te koop is en waar dat dan gemaakt is. Hierdoor ontstaan persoonlijke initiatieven zoals kledingruil evenementen.” Tweedehands winkels zijn volgens Van Werde een goedkope manier om aan nieuwe kleding te komen zonder het milieu en de arbeiders in ontwikkelingslanden nog meer te belasten. “Ellie’s staat buiten duurzaamheid ook voor het vrouw zijn. Vrouwen zullen zich herkennen in Ellie’s, waardoor de drempel naar duurzame kleding lager wordt.” Ellie’s verkoopt tweedehands kleding maar vermaakt ook kleding waardoor het beter bij de mode of de wensen van klanten past. “Ik vind het belangrijk dat de ambacht van het kleding maken ook in Nederland blijft bestaan”, voegt Van Werde toe.

Ontwikkeling
Volgens Van Werde wordt het kopen en dragen van tweedehands kleding steeds gewoner. “Opa’s en oma’s vinden het vaak nog vies om tweedehands te kopen, maar de nieuwe generatie denkt daar echt anders over.” Er ontstaat volgens haar een tweede economie rondom tweedehands spullen, die buiten de circulaire economie om gaat. Kettelerrij vult aan: “De grotere merken worden steeds duurzamer en de duurzame merken worden steeds groter.” Toch mogen de grote winkelketens niet verdwijnen volgens Van Werde. “Maar het belangrijkst is dat het in balans is. Verschillende mensen, verschillende bedrijven en verschillende kleding.”