Rik Elfrink, PSV-watcher bij Eindhovens Dagblad, is positief over de overeenkomst tussen PSV en Energiedirect. ˶Ik klink nu wel erg als een marketeer, maar het is een goede deal, zeker met het oog op de toekomst’’, aldus de journalist die de primeur naar buiten heeft gebracht. Elfrinks standpunt druist in tegen wat de supporters tot nu toe hebben laten weten aan Nederlandse media.

˶Ik heb dat gevoel niet zo. Ik probeer neutraal te blijven als journalist’’, vervolgt Elfrink. Hij bekijkt de deal vooral technisch. ˶De energiemarkt is een goede markt gezien de ontwikkelingen omtrent duurzaamheid.’’


Sentiment

Wel begrijpt hij het sentiment bij de PSV-aanhangers. ˶Voetbalclubsupporters reageren anders dan die van andere sporten, waar ze in ieder geval blij zijn met het geld. Philips is een A-merk met internationale allures. Energiedirect heeft dat niet. Als PSV voor Vodafone had gekozen of RWE (het moederbedrijf van Energiedirect) dan zou er waarschijnlijk anders zijn gereageerd. Die emotie was er ook toen shirtsponsor Nike werd ingeruild voor Umbro.’’

Dat Energiedirect het qua bedrag niet zou halen bij de acht- tot tien miljoen van Ziggo, die shirtsponsor van Ajax is, wuift Elfrink weg. ˶Het shirt van PSV is nu tien miljoen euro waard, met de drie miljoen extra van Philips en de ruimte die er nog op de rug over is.’’