Phishing wordt steeds professioneler. Uit cijfers van de Fraudehelpdesk blijkt dat in 2015 zeventigduizend mensen slachtoffer werden van deze cybercrime. ”De tijd waarin phishingmails vol stonden met taalfouten is voorbij’’, zegt Tjerk Notten, voorlichter en webredacteur bij de Fraudehelpdesk.

Mails waarin staat dat je een nieuwe bankpas krijgt en je oude voor ‘recycling’ moet opsturen, een nieuwsbrief via de mail waarin een valse link zit: dit zijn zomaar voorbeelden van phishing. Bij deze cybercrime wordt er via de mail letterlijk gevist naar je bankgegevens. Er wordt gevraagd gegevens in te vullen, waarna cybercriminelen toegang krijgen tot je bankgegevens. Notten krijgt veel met phishing te maken bij de Fraudehelpdesk, waar slachtoffers van cybercrime hulp kunnen zoeken. Hij weet als geen ander de ernst van de professionalisering: ‘’Wij krijgen steeds vaker klachten binnen over phishing. Op het begin stond een phishingmail vol met taalfouten, waarbij het overduidelijk was dat het fraude was. Dit is nu niet meer aan de orde.’’

Notten adviseert mensen om goed na te denken voordat je een link in een mail opent. Hij vertelt waaraan je een phishingmail kunt herkennen:

phishing-copy-copy