Niet meer saai naar je boek staren voor een tentamen, maar aan de slag met potloden en kleurtjes om de stof te onthouden. Een onderzoek van de universiteit van Waterloo in Canada laat zien dat studenten makkelijker onthouden als ze tekeningen maken bij woorden.

“Als je tekeningetjes maakt bij woorden, begrippen of situaties, ben je op een actieve manier bezig met de stof. Je hersenen moeten  het woord of de situatie omzetten in de tekening, die je vervolgens met je handen maakt. Hierdoor onthoud je de stof beter”, vertelt Karin van der Weijden, taalwetenschapper en trainer bij snel leren = leuk leren. Ook bij het maken van mindmaps en samenvattingen kunnen tekeningen volgens haar helpen. “Wanneer je meerdere dingen rondom een bepaald onderwerp moet onthouden, kan het handig zijn één grote tekening te maken van alle begrippen. Hierdoor ga je verbanden zien.”

 Het maken van tekeningen zou volgens Van der Weijden voor iedereen moeten kunnen helpen bij het leren. “Iedereen leert natuurlijk wel op een andere manier dus iedereen maakt ook op een andere manier tekeningen”,  zegt ze. “De een heeft genoeg aan een paar pennenstrepen, terwijl de ander een heel gedetailleerde tekening maakt.”

Ook kleuren hebben volgens Van der Weijden invloed bij het leren. “Het koppelen van kleuren aan begrippen of stukken tekst kan er ook voor zorgen dat je de stof makkelijker onthoudt.” Er zijn al verschillende onderzoeken naar deze manier van leren gedaan en volgens haar zullen er nog meer volgen. “Het is echt iets van deze tijd om op deze manier te leren.”