Als je het nieuws rondom Blokker gevolgd hebt, kun je de woorden “een transformatie op alle fronten” waarschijnlijk niet meer aanhoren. Topman Rob Heesen zorgde voor een awkward momentje  toen hij bij NOS op 3  zijn winkel moest verdedigen. Toch lijkt het erop dat meneer Heesen geen onzin verkocht. In het nieuwe spotje van Blokker speelt niemand minder dan Sarah Jessica Parker de hoofdrol. Een opvallende keus voor een winkel als Blokker. De transformatie lijkt dan ook echt begonnen. Wordt dit een succesvolle? En hoe kijken de verschillende generaties van de Blokker-familie naar de ze hippe verandering?

Ophef

Na het interview met de topman staat nu het besluit van de winkelketen in de schijnwerpers. Op social media gaan mensen los over het reclamespotje met de Amerikaanse actrice. Een Hollywoodster is niet bepaald een goedkope figurant, en Blokker heeft niet echt een vet vermogen. In april werd nog bekend gemaakt dat bijna vierhonderd medewerkers worden ontslagen. Twitteraars vinden de beslissing van Blokker dan ook onbegrijpelijk:

Een slimme zet?

In gesprek met de nieuwe en oude garde van de Blokker. Bedrijfsleider Jos van de Blokker  in Eindhoven legt de keus uit. Hij werkt al sinds 1986 bij de winkelketen: “Mensen weten misschien even niet waar ze mee te maken krijgen, maar in deze tijd is het gewoon nodig. Je wil je publiek niet kwijtraken.” Met het nieuwe spotje moeten ook jongeren een fijn gevoel bij de winkel krijgen: “Op dit moment zijn de klanten vooral 50+ers. Deze reclame laat zien dat Blokker alles behalve oubollig is.” Nynke Geering is achttien jaar en werkt nu drie jaar in hetzelfde filiaal . Ze denkt niet dat het filmpje specifiek jongeren bereikt. “Wel vind ik het een leuke en vernieuwende reclame.”


De toekomst

“Eigentijds” moet de reclame volgens Blokker zijn. Sarah Jessica Parker laat in ieder geval weten dat ze met veel plezier in de winkel staat. “De commercial is heel slim en grappig geschreven, daarom ben ik erg gevleid te zijn gevraagd voor deze rol.” Voor de medewerkers is het nog wel even wennen. “Niet iedereen binnen het bedrijf snapt deze transformatie”, zegt medewerkster Esther Sanders. Zij werkt al langer dan twintig jaar in het filiaal: “Overlevingsdrang geeft je soms echter geen andere keus. De jeugd wil ook wat.” Wordt vervolgd.