Naast de matige verkoopcijfers van de iPhone, zijn ook de cijfers van de Apple Watch niet positief. Afgelopen kwartaal werden er 2,2 miljoen smartwatches van Apple verkocht, terwijl er in het vierde kwartaal van vorig jaar nog 5,5 miljoen horloges werden verkocht. iCulture-oprichter Gonny van der Zwaag legt uit dat het voor de elektronicagigant een zware uitdaging wordt om de tweede generatie van de Apple Watch aan de man te brengen.

Volgens Van der Zwaag ligt de oorzaak bij de nieuwheid van het horloge. ”De Apple Watch is nog vrij nieuw en het duurt zeker nog wel twee à drie jaar voordat de watch ook aanslaat. Voornamelijk de fans van Apple, en dat zijn er veel, wilden vanaf het eerste moment de smartwatch hebben. Die waren natuurlijk meteen heel positief.

Maar er zijn ook heel veel mensen die het horloge toch links laten liggen. “De tweede groep zegt vooral: ‘Het voegt helemaal niks toe.’ Ook vervang je een horloge van boven de driehonderd euro, niet zo snel na twee jaar.”

Release
Er zijn twee geruchten over de onthulling van de nieuwe versie.”De een zegt dat de volgende generatie bij het Worldwide Developers Conference (WWDC) van Apple in juni wordt gepresenteerd. De ander zegt dat de watch gelijktijdig wordt gelanceerd met de nieuwe iPhone 7. Ik ga uit van het laatste.”

Tweede generatie 
iCulture schreef na de release van de Apple Watch een review over de smartwatch. “Wij vonden het horloge nog vrij bèta aanvoelen, omdat vooral de apps traag werkten.” Van der Zwaag denkt dat Apple van goede huizen moet komen om ook de gewone consument te overtuigen van de Apple Watch. “Als Apple alleen maar de batterijduur verbeterd en de watch dunner en lichter maakt, gaat dat de gewone consument die geen bewuste Apple-fan is, niet overtuigen.”