Door een stad vliegen die wordt aangevallen door buitenaardse wezens, maar eigenlijk in een achtbaan zitten. Pretparken experimenteren steeds vaker met virtual reality. Maar wat kunnen attractieparken er mee? Blijft het gebruik van virtual reality attracties beperkt of wordt het de toekomst?

Vorige maand opende het Belgische attractiepark Bobbejaanland de virtual reality achtbaan Mount Mara, de eerste in de Benelux. Het is niet zo dat het park hiervoor een nieuwe attractie heeft gebouwd. De al bestaande overdekte stalen achtbaan Revolution wordt een paar uur per dag omgedoopt tot een een virtual reality attractie. Bobbejaanland is niet de enige die zich bezighoudt met dit soort attracties. In het Britse pretpark Alton Towers wordt gebouwd aan de virtual reality achtbaan Galactica en ook in de Amerikaanse Sixflags parken worden deze attracties volop getest.

Maar waarom kiezen pretparken voor virtual reality? Volgens recreatie-expert Reinoud van Assendelft de Coningh is de pretparkindustrie ontzettend innovatief. “Virtual Reality is iets nieuws en zal de komende tijd veel gebruikt gaan worden. Parken willen daar dus bij zijn”, zegt van Assendelft de Coningh. “Pretparken kunnen met deze techniek de werkelijkheid van een attractie aanvullen met fictieve beelden. Parken maken interactieve films en animaties, waar je in totaal andere werelden kan komen en die je zelf kan beïnvloeden. Dat kan allemaal met de oculus bril.”     

Inhaalrace

Toch zitten er ook haken en ogen aan virtual reality. “Voor een virtual reality attractie moet je een oculus bril dragen”, vertelt Van Assendelft de Coningh. “Zo’n bril is niet hygiënisch, want het wordt de hele dag gedragen en doorgegeven aan de volgende bezoeker. Daarnaast kost het je attractie capaciteit, omdat je niet zoveel mensen tegelijkertijd een bril kan geven en je maar beperkt plaats hebt in je attractie. Een capaciteitsprobleem is ook een geldprobleem.”

Ook lijkt het erop dat virtual reality wordt ingehaald door een andere techniek, namelijk de 360 graden film. “Tegenwoordig kan je schermen zo groot maken als je wilt, dus als je 360 graden film kan maken kan je als park je eigen wereld creëren, waar de bezoeker als het ware in kan lopen”, zegt hij. “Aan dat soort attracties kunnen ook allerlei effecten worden toegevoegd, bijvoorbeeld water- en luchteffecten.  Je krijgt hetzelfde effect als virtual reality alleen zie je het met je eigen ogen zonder zo’n bril. Ik denk dat virtual reality zeker leuk is voor attractieparken, maar niet voor de toekomst.”


Walibi

Eind vorige maand opende Walibi Holland haar nieuwste achtbaan Lost Gravity. Lange tijd gingen er geruchten rond dat het om een virtual reality achtbaan ging. Hoewel Walibi koos voor een gewone achtbaan, bevestigd het attractiepark wel dat het de ontwikkelingen rondom de techniek op de voet volgt. “Virtual reality is breed en kan in principe bij elke attractie gebruikt worden, van voor de kleintjes tot volwassenen”, zegt Stefanie Langezaal, persvoorlichter van Walibi. “We volgen de trends en houden het zeker in de gaten. Virtual reality kan zeker wat voor Walibi zijn.”