Blanke modellen vallen nog steeds meer in de smaak bij grote modemerken, maar het verschil met getinte modellen neemt geleidelijk af. Dat merkt ook de Nederlandse modellenschool Modelopleidingen.

Uit onderzoek van de Amerikaanse modewebsite The Fashion Spot blijkt dat 78 procent van de modellen die ingehuurd zijn voor de lenteadvertenties van grote modemerken blank is. Michelle Meijer van Modelopleidingen, het opleidingsinstituut van modellenbureau Model Inc. International, merkt ook dat getinte modellen in Nederland minder opdrachten krijgen. Volgens Meijer vallen blanke modellen meer in het Westerse beeld van een mooie vrouw. “De Europese look met een smalle neus en licht haar is volgens veel opdrachtgevers nog steeds het huidige schoonheidsideaal. Volgens hen past een blank model beter bij hun doelgroep. Daarnaast zijn sommige opdrachtgevers bang dat een model met een getinte huid consumenten afschrikt.”

De goedkope kledingketen Forever 21 was een van de merken die geen getinte modellen gebruikte voor de advertenties. Opvallend, want dit merk pleit juist dat ze er zijn voor mensen van elke afkomst. “Iets meer dan de helft van de meiden die bij ons een opleiding volgen zijn blank”, vertelt Meijer over de verdeling qua etniciteit op de Modelopleidingen, “maar de afgelopen jaren zien wij wel meer variatie bij onze modellen.” Het aantal modellen met een getinte huid dat door grote merken werd ingehuurd, is volgens The Fashion Spot ten opzichte van herfst 2015 met 6,5 procent toegenomen.

Modellen uit het Midden-Oosten waren nauwelijks in de lenteadvertenties van de grote modemerken te zien. Volgens Meijer geldt dit verschijnsel niet voor deze groep modellen op de zestien opleidingen van het modellenbureau die verspreidt zitten over het hele land. Meijer geeft daar een mogelijke verklaring voor. “Nederland is een enorm divers en multicultureel land. Hier wonen redelijk veel meiden van deze komaf.”