De luchtkwaliteit in Nederland voldoet niet aan de Europese normen. Op verschillende plekken zit er meer stikstofdioxide in de lucht dan het wettelijke toegestane jaargemiddelde van 40 microgram per kubieke meter. Dit is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook een aanslag op onze gezondheid. Wonen in de juiste gebieden is dus een pré. Maar hoe zit het dan in onze studentensteden? Samen met luchthygiëne-specialist Frans van Bree van Buro Blauw, een ingenieursbureau dat gespecialiseerd is in luchtkwaliteit, hebben wij de schoonste én smerigste studentensteden voor jou op een rijtje gezet.

Tilburg

“Tilburg heeft een paar redelijk drukke rondwegen door de stad heen lopen. En de auto’s op die wegen zijn een essentieel deel van de luchtkwaliteit daar”, vertelt van Bree. “Wel bevinden zich er steeds minder auto’s in het centrum. Gelukkig maar, want dat kan als gevolg hebben dat de stad weer langzaam in kwaliteit kan verbeteren.” Wel hebben we in Brabant een specifiek probleem: “De veehouderij in het zuiden speelt een grote rol in de verslechtering van luchtkwaliteit. Maar Tilburg heeft niet de slechtste luchtkwaliteit van Noord-Brabant.” Toch nog licht aan de horizon voor de stad der kruiken, dus.

Groningen

“De luchtkwaliteit in Groningen is van alle studentensteden misschien het beste, dat moet natuurlijk ook vooral zo blijven”, vindt van Bree. Als import-Groninger heb je het dus zo slecht nog niet. “Dit komt door haar gunstige ligging. Groningen ligt namelijk een stuk verwijderd van industriegebieden en vangt minder vervuiling op vanuit het buitenland.” Onze buurlanden spelen namelijk ook mee in de vervuiling van de Nederlandse lucht: “Dat heeft onder andere met windrichtingen te maken. Zo kan er vanuit het Ruhrgebied in Duitsland heel wat vervuiling komen. Maar hier heeft Groningen door zijn ligging geen last van.”

Amsterdam

Wonen in Amsterdam willen we allemaal, maar hoe zit het met de luchtkwaliteit? “Als je gaat kijken naar de gegevens van ons meetsysteem hebben steden als Amsterdam en Rotterdam een slechte luchtkwaliteit”, vertelt van Bree. “Sterker nog, Amsterdam is een van de steden waar de luchtkwaliteit het slechts is. Dit is ook niet zo gek, gezien de bevolking hier erg dicht op elkaar woont.” Toerisme in Amsterdam speelt ook een rol: “Ook is het een druk centrum waar veel mensen op afkomen, onder andere met de auto. Dit zorgt voor een flinke verslechtering van de luchtkwaliteit.”

Maastricht

Woon je in Maastricht? Dan hebben we slecht nieuws voor je. “In Maastricht is de lucht helaas vrij slecht”, moet van Bree toegeven. “Dit komt door de grote wegen naar België die daar gelegen zijn.” Maar daar laat de zuidelijke studentenstad het niet bij zitten: “De gemeente Maastricht zijn nu bezig met een groot project om over de snelweg naar België een tunnel te bouwen. Hierdoor zou een grote vervuilingsfactor weg kunnen vallen, wegen spelen nou eenmaal een dominante rol in luchtvervuiling. Maar zolang dat niet het geval is, zal de stad nog altijd een slechte luchtkwaliteit hebben.”

Utrecht

Hoera voor Utrecht! “Utrecht is van de vijf grote steden de stad met de hoogste ranking en heeft landelijk gezien een relatief goede luchtkwaliteit. Dit komt onder andere doordat de stad een milieuzone heeft ingevoerd waardoor auto’s minder in het centrum komen.” Dus woon in Utrecht? Dan heb jij even mazzel.

Wat kunnen we eraan doen?

Het blijkt uit statistieken dat slechte luchtkwaliteit de derde oorzaak is van verhoging op een slechte gezondheid. Dat betekent dus wanneer je in een vervuild gebied woont, het op korte en lange termijn meer gevolgen kan hebben op je gezondheid dan dat je in een omgeving met een goede luchtkwaliteit zou wonen. Hier valt volgens van Bree gelukkig wel wat aan te doen als student: “Op twee manieren kunnen studenten helpen. Ten eerste vormen zij in steden als Tilburg en Utrecht een groot aandeel van de bevolking. Als alle studenten met een auto naar de campus zou rijden, zou de hele stad binnen een korte tijd compleet vervuild zijn. Doen zij dit niet, dan vermindert het de slechte luchtkwaliteit in grotere mate. Ten tweede zou het een goed signaal zijn als jongeren beginnen met milieubewust leven. Op deze manier krijgen zij dan een voorbeeldfunctie en dit nemen zij ook mee de toekomst in.”