Light producten werken niet zoals beloofd. Rijksuniversiteit Groningen heeft onderzoek gedaan naar light chips. Het probleem ligt vaak bij de consument zelf. 

De consument denkt vaak meer producten kunnen kopen en grotere porties te kunnen eten, maar dat is dus niet de bedoeling. Er is in het onderzoek gekeken naar het gedrag voor en na het kopen van light chips. Peter Verhoef, hoogleraar universiteit Groningen en betrokken bij het onderzoek, vindt light producten niet nutteloos: “Het beste zou zijn als alle producten die op de markt verschijnen light producten zijn. Dan zou het pas echt werken.”

Sietske Algera werkt bij GGD en is het hier mee eens: “Een enkel glas cola light is beter dan een normaal glas cola. Maar je moet niet denken dat je opeens meerdere glazen cola light kunt drinken omdat er minder suiker in zit.” Ook weten veel mensen niet het verschil tussen suikervrije cola en cafeïnevrije cola.

Misleidende verpakkingen
Algera vindt dat het niet alleen de schuld is van de consument. Ook de verpakkingen van lightproducten zijn vaak misleidend. “Vooral op chipsverpakkingen staat vaak 30 procent minder vet, maar als je goed naar het etiket kijkt, zitten er juist weer veel meer koolhydraten in. Zo kom je alsnog aan je calorieën.”