Buschauffeurs die gaan staken omdat ze steeds meer risico lopen om overvallen te worden.  Donderdagochtend was het weer zover. In Breda weigerden de chauffeurs achter het stuur te gaan zitten. Zij eisen dat er maatregelingen genomen werden. Dat kan erg vervelend zijn, want voor mensen wordt reizen met het openbaar vervoer lastig. Maar levert een staking wel iets op?

Staken heeft volgens Alex Lehr wel nog nut. Hij is universitair docent aan de Radboud Universiteit en heeft onderzoek gedaan naar de patronen van stakingen. “Staken is nog steeds belangrijk. Een vakbond die nooit bereid is een vuist te maken  heeft namelijk ook geen macht meer. Een staking is dus niet altijd fijn, maar wel soms nodig.”

Belang van het publiek

Toch ligt het iets gevoeliger als buschauffeurs gaan staken. “Bij een staking in het OV speelt er meer. Je hebt namelijk ook het publiek dat een rol speelt. Als je gaat staken wil je wel graag de publieke opinie aan jouw kant hebben. Omdat het OV in Nederland zo belangrijk is, doet het pijn als zij gaan staken”.

Mobiliseren

Wat een staking nu precies succesvol maakt, is nog niet helemaal duidelijk volgens Lehr. “Wanneer het succesvol blijkt,  is heel moeilijk vast te pinnen. Vaak wordt een kleine verbetering als grote overwinning gebracht. Het belangrijkste voor een staking is om voldoende mensen te mobiliseren. Als een staking wordt uitgeroepen en mensen komen niet in beweging werkt het niet. Daarnaast moet je ook medewerkers die niet lid zijn van de vakbond meekrijgen.”

Vreedzaam Nederland

Toch vindt Lehr dat we in Nederland minder last hebben van stakende werknemers dan andere landen. “In Nederland staken we over het algemeen minder dan andere landen. Wij zijn vreedzamer, men is er niet op uit om elkaar kapot te maken. Onze stakingen bestaan ook zelden uit een alles of niets situatie.”