Uitverkochte zalen bij Theaters Tilburg. Komedietheatergroep COMIDI van jongerenorganisatie R-Newt zet de puntjes op de i tijdens de generale repetitie. Spelers Mirane Omar, Doortje Zainal en Eric Goossens zijn er klaar voor. “We gaan voor die knetterharde lach.” 

Veel jongeren kijken eerder naar shows van stand-up-comedians als Roué Verveer op zenders als Comedy Central. Backstage bij Theaters Tilburg sprak de Nieuwsredactie met de spelers van COMIDI. Hoe denken zij over de toekomst van komedietheater?

Mirane Omar: “Komedie werkt het beste voor mensen die een kaartje voor je show gekocht hebben. Als je op een open locatie speelt waar mensen in en uit komen lopen, kan het verkeerd uitpakken. Soms zitten mensen er niet op te wachten.” Doortje Zainal is het daar niet mee eens. “Ik ben meer van het experimenteel theater en ik denk dat dit juist een moderne opvatting van deze vorm kan zijn. Een modernere opvatting van komedietheater zal er volgens mij voor zorgen dat meer mensen naar het theater komen.” Ook regisseur Ruud Smulders denkt dat de theatervorm blijft. “De behoefte aan komedie verandert niet. De vorm van komedietheater is wel iets wat je aan zou kunnen passen, maar ik denk dat de behoefte er altijd zal blijven”, vertelt hij.

20160512_212703

Blanco

“De meeste jongeren gaan blanco het theater in. Toen ik begon, was ik ontzettend verlegen”, vertelt Mirane. “De afgelopen jaren ben ik gegroeid door begeleiding en coaching. Komedie is een uitlaatklep voor mij”, vertelt ze. Doortje en Eric knikken instemmend. Ook zij zien komedie als de manier om jezelf te zijn. “Het is laagdrempelig en met onze sketches proberen we aan te sluiten bij onze belevingswereld,” zegt Doortje.

Podium voor zekerheid

20160512_205214

Regisseurs Tim de Vries en Ruud Smulders proberen de jongeren een podium te bieden voor komedie, zonder dat het als therapie of behandeling overkomt. “We zien de jongeren als gelijken die samen met ons theater maken. Het is niet zo dat we bewust focussen op het helpen van deze jongeren. Dat komt helemaal vanuit hunzelf”, vertelt Ruud. “We zorgen ervoor dat we een zekere veiligheid in de sketches inbouwen die ervoor zorgt dat het geheel stevig staat. De sketches zijn geheel van de jongeren zelf. We gaan daarin uit van de persoonlijkheid van de speler. Iemand die van nature iets grappigs heeft, heeft een ander soort act nodig dan iemand die grappig acteert.”

Volgens theaterdocent Lieve van Tuijl is timing het belangrijkste aspect van komedie. “De manier waarop je iets zegt, is belangrijker dan wat je zegt. Daar speelt timing een grote rol in. Hier valt of staat een stuk mee.” Stand-up komedie is iets populairder dan komedietheater onder jongeren, maar ook meteen een van de moeilijkste dingen. “Veel jongeren neigen naar deze theatervorm omdat dit luchtiger en toegankelijker is dan drama. Toch is komedie een van de moeilijkste dingen. Zeker stand-up komedie, waar je echt als doel hebt om grappig te zijn. Dit maakt het lastig; proberen grappig te zijn is vaak een dooddoener. Een goede clown probeert niet grappig te zijn, maar voert handelingen uit die mislukken waardoor het grappig is.”

Grenzen en maatschappelijke problemen

In de show zoekt de groep een grens op, maar deze wordt niet overschreden. In zijn stand-up comedy doet Eric dit echter wel. “Komedie is een sterk wapen om maatschappelijke problemen aan te pakken. Dat is wat ik doe in stand-up comedy. In deze voorstelling doen we dat minder sterk. We maken sketches over het dagelijks leven, waar iedereen zich in herkent”, zegt Eric. “We werken met professionele regisseurs die zorgen dat de voorstelling van een zekere kwaliteit is. Dat geeft ons steun bij het maken van sketches.” Diversiteit en contrast zijn ook een must in komedie. “De kracht van humor zit hem in de verschillende soorten humor. Dat zorgt ervoor dat er voor iedereen wat te lachen valt. Daarnaast maakt contrast iets grappig. Dat zie je steeds vaker in experimenteel komedietheater.”

Funny bone

Het talent voor komedie: je hebt het of je hebt het niet. “Ik noem het de funny bone”, zegt Eric. “Sommige mensen zijn van nature grappig in wat ze doen en anderen hebben dat niet. Timing is daarbij cruciaal”, vindt hij.